Eva Haarsma

Dé 7 stappen naar de juiste match met een recruitment bureau

De bergen vacatures stapelen zich op. Meer te kiezen! Maar hoe vind je in deze massa als werkzoekende dan nog het bedrijf dat het beste bij je past? Precies díe topwerkplek waar je de kant op kunt groeien die je wil, waar de werksfeer bij je past en waar je kwaliteiten goed tot uiting komen? Dit zijn namelijk de pijlers die een match tussen werkgever en kandidaat perfect maken. Aan recruiters de taak om intrinsieke motivatie bloot te leggen bij hun kandidaten en aan jou de taak om hier met open vizier in te gaan. Om er zo achter te komen wat je drijft, waar je intrinsieke motivatie ligt en hoe jouw ideale carrièrepad eruit ziet. Lees meer over de stappen die wij denken dat belangrijk zijn bij dit proces en die ervoor zorgen dat een recruitment bureau de perfecte matches kan maken.

Queeste naar Geluk

We leven in een tijd waarin meer zelfhulpboeken dan ooit worden verkocht. Sterker nog: er zijn zelfs zelfhulpboeken geschreven over zelfhulpboeken. Jonge mensen glijden massaal in burn-outs – bijna nog voor ze goed en wel de arbeidsmarkt zijn ingestapt. We willen hebben wat (we denken dat) iedereen heeft, wat we zien op Instagram en wat we lezen op Facebook. Ook dat hoge salaris, dezelfde paradijselijke vakanties en een vergelijkbare dikke auto. Tegelijkertijd een net zo rijk sociaal leven, genoeg uren in de sportschool en tijd voor familie. Een wanhopige en onrealistische zoektocht die gedoemd is te mislukken. En wat dan?

Werk beslaat allang niet meer die 1/3 van je dag en werk is allang niet meer slechts een manier om brood op de plank te krijgen. Tegelijkertijd is het credo meer dan ooit: alles uit het leven halen! En dat geldt ook voor een baan. Dus zoeken we het in zelfhulpboeken omdat we hopen daar de Heilige Graal te vinden: het recept voor een portie geluk. Maar kijk eerst eens goed om je heen: je collega’s, je baas, je werkzaamheden – zo’n groot onderdeel van je wakkere uren. Word je gelukkiger van die leaseauto of dat hogere loonstrookje? Of is er misschien iets anders voor nodig om met een glimlach naar je werk te gaan? En dus – en dat is het hoofddoel – gelukkiger door het leven te gaan?

Recruiters kunnen werkgevers en werknemers dichter bij elkaar brengen voor een ideale match

Stap 1. Vertrouwen moet je samen opbouwen

Het eerste contact tussen bemiddelende partij (of recruitment bureau) en kandidaat is extreem belangrijk. Een recruiter kan uitsluitend een goede inschatting maken van de kandidaat als die goed naar zijn of haar wensen luistert. En dat lukt nooit in tien minuten; beide partijen moeten hier de tijd voor nemen. Een recruiter zou niet een vragenvuur moeten openen, maar met aandacht moeten luisteren en ondertussen proberen dóór antwoorden heen te prikken.

Een goed startpunt is bijvoorbeeld de (simpele) vraag: wat kan er beter aan je huidige baan? Dat maakt pijnpunten voor je inzichtelijk die weg te halen zijn in een volgende baan. Maar ook de thuissituatie moet je bespreken. Is er net een kleintje op komst en wil je die straks op kunnen halen van de crèche? Speelt misschien de mening van je partner een belangrijke rol? Is er een grote lastenpost waardoor de hoogte van het salaris belangrijk is of is flexibiliteit juist noodzakelijk? Zorg dat alles bespreekbaar is. Voor jouw recruiter is het vervolgens zaak om integer met informatie om te gaan en te zoeken naar wat echt belangrijk voor je is, zodat je samen tot de beste match kan komen.

Stap 2. Eerlijkheid is topprioriteit (ook bij een recruitment bureau)

Het kost tijd om vertrouwen te winnen en er is maar weinig voor nodig om het te schaden. Een bedrijf anders omschrijven dan het in werkelijkheid is, is daarom een van de grootste fouten die een recruiter kan maken. Jij zal teleurgesteld zijn, dat merkt vervolgens ook het bedrijf waar een recruiter voor op zoek is gegaan en geen van beide partijen is onder de indruk. Bovendien is hiermee kostbaar vertrouwen geschonden. Dat is niet zomaar weer opgebouwd en heeft bovendien invloed op alle volgende stappen die je nog samen gaat zetten. En voor de duidelijkheid: dat geldt natuurlijk voor iedereen. Of jij nou niet eerlijk bent over je eigen ambities of talenten, het bedrijf een onrealistische weergave voorspiegelt van de realiteit of een recruiter die mensen plaatst op basis van een doorgeschoven cv of valse voorwendselen. Always a big mistake!

Stap 3. Recruiters moeten weten wat er speelt

Vertrouwen is dus key en belangrijk is dan dat je een recruiter spreekt die weet wat er speelt (en natuurlijk altijd jouw eigen aanspreekpunt blijft). Het is prettig om met mensen te praten die je vakgebied kennen – zeker als die mensen voor jou naar een baan gaan zoeken. Daarom hebben we er bij Bonque voor gekozen de hele IT-wereld in niches op te delen, zodat onze kandidaten praten met mensen die echt dát vakgebied als hun broekzak kennen. Die ervaring hebben met specifiek jouw type vacatures, die de bedrijven uit de sector goed kennen en die vergelijkingsmateriaal hebben om een solide beeld te kunnen geven van de markt.

Bovendien kan een recruitment bureau daarmee aan jou laten zien wat je opties zijn. Bijvoorbeeld als je al lange tijd bij dezelfde werkgever zit en je misschien minder op de hoogte bent van wat er nog meer in de aanbieding is. Als je er niet bij stilstond dat er ook bedrijven zijn waar je zelf je eigen uren kunt bepalen bijvoorbeeld of waar je vanuit willekeurige locaties kunt werken. Als je niet weet wat er te koop is, weet je immers ook niet waar je het moet vinden.

Stap 4. Hoe smaakt de koffie?

Weten wat er speelt, geldt niet alleen voor de markt. Eigenlijk wil je dat een recruiter je ook kan vertellen hoe de koffie smaakt bij jouw mogelijke nieuwe werkgever. Wat wil zeggen dat ze er fysiek al eens geweest zijn, dat ze weten voor wie ze nou eigenlijk mensen zoeken. En natuurlijk, de koffie is niet de hoofdzaak. Maar als een recruiter als eens bij zijn klant langs is geweest, kan hij of zij je precies vertellen hoe de weg ernaartoe verloopt, hoe de parkeerplekken eruit zien, hoe de ontvangst is, hoe de werkplekken eruit zien, wat voor type mensen er rondlopen, waar ze aan werken en hoe de sfeer is. Het lijken misschien – net als de koffie – op het eerste gezicht bijzaken, maar dit zijn vaak wel dé factoren die uiteindelijk de doorslag geven én belangrijk ook: waar niet over te onderhandelen valt. Een salaris is bemiddelbaar, secundaire arbeidsvoorwaarden ook vaak wel. Maar als de vaststaande zaken al niet passen, zit je er simpelweg niet op je plek. Hoe mooi het er op papier ook uit mag zien.

Stap 5. Partijen die naar elkaar toegroeien

Soms is de match niet direct zichtbaar, terwijl jouw tussenpersoon hier wel van overtuigd is. Het is misschien wel het mooiste voorbeeld van waarom het zo prettig kan zijn om met een recruitment bureau te werken. Stel je voor dat de werkgever opbelt: ‘mwah, de kandidaat vond ik niet zo passend, hij leek weinig enthousiast.’ En een kandidaat geeft aan: ‘ik vond het er erg leuk, maar ik schrok van het salaris.’ Dan is voor een recruiter heel snel uit te leggen waarom het enthousiasme in eerste instantie ontbrak. Is de werkgever vervolgens best wel bereid wat bovenop het salaris te doen, kan dat precies de doorslag geven en ervoor zorgen dat alles aan het plaatje ineens klopt (en jij dus juist super enthousiast bent). Zo loopt het bedrijf geen topkandidaat mis en jij geen topkans. Zonder dat je je zelf druk hoeft te maken over hoe je dit in een gesprek nou goed bespreekbaar moet maken: dat wordt immers voor je gedaan vanuit het recruitment bureau.

Zoek een recruitment bureau dat bij je past

Stap 6. Transparantie in vacatures

Bij Bonque hebben we er bewust voor gekozen om de vacatures transparant te houden – iets waar we ons nadrukkelijk in onderscheiden. Ook dit helpt enorm bij het maken van een match die aan alle kanten hout snijdt. Hoe kun je immers onder de indruk zijn van een bedrijf waar niet te veel over verteld mag worden? Zonder dat je zelf op zoek kunt gaan naar wat het bedrijf zo uniek maakt, wie er werken en waar ze aan werken? Wij kiezen daarom het liefst voor transparantie om die perfecte verbinding te maken. We merken dat dit voor alle betrokken partijen veruit het prettigst is.

Stap 7. Het gevaar van no cure, no pay

De markt – en zeker de IT-markt – is behoorlijk overspannen. Daarbij dragen recruiters een vastgeroest stigma: snelle jongens, cowboys die voor de quick wins gaan. Natuurlijk zal dit soms ongetwijfeld waarheid zijn. Maar wat hier vaak aan ten grondslag ligt, is het no cure no pay-principe. Krijg je als bemiddelaar pas betaalt bij de plaatsing van een kandidaat, verschuift het belang van de organisatie die voor jou op zoek is vaak naar snelle winst, waar zowel jij als de bedrijven en de recruiter zelf in the end niet mee geholpen zijn. Bovendien bestaat daarmee het gevaar dat salarissen onnodig opgedreven worden. Hoe hoger het salaris, hoe hoger het percentage dat bij het recruitment bureau in de zak belandt. Het is mooi als dit voor recruiters niet de insteek hoeft te zijn zodat ze precies kunnen zoeken naar een stapje verder in de carrière van de werkzoekende enerzijds en een goed geholpen werkgever anderzijds. Iets om in overweging te nemen als je bij een bemiddelende partij naar binnen stapt!

Heb je er wat aan? Voor ons zijn deze wegwijzers the way to go en we hebben er een bewezen track record mee opgebouwd. Door zowel werkzoekenden op de goede plek te krijgen als bedrijven aan hun unicorns te helpen. Dat lukt je namelijk echt niet door sprookjes te verkopen, maar alleen door mensen én bedrijven daadwerkelijk te leren kennen. Houd deze stappen in je achterhoofd bij het vinden van de beste match, maar ook bij het zoeken naar de juiste bemiddelingspartij. Succes bij jouw next steps!

 

(Visited 47 times, 48 visits today)
Klaar voor de volgende stap? Bekijk meer dan 1.500 ICT-vacatures Alle vacatures

Tags:

Eva Haarsma

Eva Haarsma

Eva Haarsma is Senior Content Marketeer. Ze gaat voor ons op zoek naar de nieuwste trends op het gebied van IT, online marketing, carrière en lifestyle. Ze pluist onze database uit op zoek naar interessante facts en houdt je op de hoogte van relevant nieuws. Eva is daarnaast ervaren in het ondersteunen van anderen tijdens de verschillende stappen in het sollicitatieproces en heeft uiteraard een voorliefde voor schrijven.

Eva Haarsma

Eva Haarsma