Marieke

7 dingen die succesvolle mensen doen, voor ze gaan slapen

Wat is het laatste dat je ’s avonds doet, voordat je onder de dekens kruipt en je ogen sluit? Een douche nemen? De afwas? Nog even je telefoon checken? De manier waarop je je dag beëindigt, heeft veel impact op hoe je de volgende dag gaat starten. Succesvolle mensen blijken er vaak speciale gewoontes op na te houden. Welke zijn dat?

Als je erover nadenkt, is het niet zo gek dat veel succesvolle mensen hele specifieke gewoontes hebben voor het slapengaan. Ze brengen rust en regelmaat, en helpen je om de volgende dag wéér het maximale uit jezelf te halen. Maar wat zijn die gewoontes van ze – en welke ervan kun jij tijdens je werkweek toepassen?

1. Lezen

Vlak voor bedtijd is de ideale tijd om je hersenen nog wat nieuwe informatie te voeren. Beroemde mensen als Bill Gates en Barack Obama reserveren elke avond minstens een half uur om te lezen. Het hoeft niet per se een boek of een vakblad te zijn: alles wat je inspireert of wijzer maakt, telt. Het maakt je creatiever in je dagelijkse manier van werken.

2. Tijd doorbrengen met partner en/of gezin

Het klinkt zo logisch, maar steeds vaker vergeten we het: ’s avonds even de tijd nemen voor je partner of je kinderen. Het neemt niet alleen stress weg, maar zorgt ervoor dat je even je dag kunt doornemen en zo alles in perspectief kunt zetten.

Je geliefd voelen maakt de kans op succes in je carrière groter. Voel je je niet geliefd, dan ben je vatbaarder voor zaken als eenzaamheid, angsten en depressie – en die hebben weer effect op je
carrière.

3. Alle (werkgerelateerde) apparaten negeren

De meeste succesvolle mensen doen geen werkgerelateerde activiteiten meer, vlak voor ze gaan slapen. Hun bed is gereserveerd voor slaap en intimiteit, niet voor smartphones en laptops.

De kans dat je wakker gaat liggen van een e-mail die je net nog hebt gelezen, is aanzienlijk. Bovendien is het licht van een smartphone of laptop een signaal voor je hersenen dat het nog geen tijd is om te gaan slapen. Doe dus wat succesvolle mensen doen, en geef jezelf een buffer van minstens een half uur tussen het lezen van je laatste e-mail en het moment dat je in bed stapt.

4. Een to-do-list maken voor de volgende dag

Hoe vaak gebeurt het dat je aan het piekeren bent over dingen die je de volgende dag moet gaan doen? Natuurlijk is dat niet bevorderlijk voor de kwaliteit van je slaap. Schrijf ze daarom op en zet ze uit je hoofd. Zo heb je aan het begin van de volgende dag direct helder wat je moet gaan doen.

Heb je de neiging te piekeren over futiele zaken? Schrijf dan je piekergedachtes op, maak een propje van het papiertje en gooi het van je af. Het werkt!

5. Een avondwandeling maken

Beweging helpt je om je hoofd leeg te maken en je lijf moe te maken. Als je lange dagen maakt, lukt het wellicht niet altijd om aan sport te doen – maar tijd voor een avondwandeling is er altijd. Hondenbezitters hoeven we dit niet uit te leggen.

Een stukje van twintig minuten is al genoeg: het helpt je om de gebeurtenissen van die dag te ordenen en geeft je de kans te genieten van de frisse buitenlucht. Er zijn bovendien verschillende studies die hebben aangetoond dat wandelen stress en angstgevoelens vermindert.

6. Mediteren of aan yoga doen

Als je het nog nooit hebt gedaan, vind je het vast zweverig of veel te hip klinken. Toch leggen de succesvollen der aarde regelmatig een matje neer om te mediteren of een yogasessie te doen. Het is een moment waarop je even helemaal alleen met jezelf bent, en je gedachten en de hectiek achter je probeert te laten. Bij yoga breng je met een beetje lichaamsbeweging je geest tot rust.

7. Genoeg uren slaap in je agenda wegstrepen

Hoewel het soms moeilijk te realiseren is, is het voor ieder mens belangrijk om voldoende te slapen. De succesvolste mensen ter wereld maken hier vaak een principekwestie van, en niet zonder reden. Zeker als je lange dagen maakt waarin veel concentratie vereist is, is een goede nachtrust onontbeerlijk.

Voor mensen die zichzelf willen ontwikkelen, is het een nog grotere uitdaging om voldoende slaap in te plannen. Herken jij jezelf hierin? Overweeg dan eens om je slaap als een soort afspraak met jezelf in je agenda te plannen. Zet desnoods een alarm om jezelf eraan te herinneren dat het tijd is om af te sluiten.

Een betere carrière door een gezonde levensstijl

Zeg nou zelf, hoe begin jij je dag liever: relaxed en georganiseerd, of vermoeid en chaotisch? Vind jij je eigen ontwikkeling erg belangrijk, maar hecht je ook veel waarde aan een gezonde levensstijl? Het één heeft direct met het ander te maken. Een gezonde geest huist vaak in een gezond lichaam.

Probeer onze tips en ontdek dat het waarmaken van je ambities niet ten koste hoeft te gaan van je gezondheid!

Dit artikel is een aangepaste versie van een artikel dat eerder verscheen op www.bonque.nl.

(Visited 1 times, 2 visits today)
Klaar voor de volgende stap? Bekijk meer dan 1.500 ICT-vacatures Alle vacatures