Eva Haarsma

Arbeidsvoorwaarden en bedrijfskenmerken waar IT’ers warm voor lopen

De partner van je dromen bestaat vaak uit een opsomming van kwaliteiten, eigenschappen en karaktertrekken die zorgen dat het totale plaatje klopt. En dan het liefst natuurlijk in een pakketje dat je aanspreekt. Ook zijn er ongetwijfeld dingen die niet perfect zijn en waarbij je je moet afvragen of je ermee kunt leven. Bij het vinden van jouw ideale baan is dat eigenlijk net zo.

We schreven eerder in een artikel over secundaire arbeidsvoorwaarden al dat gevoel een grote rol speelt: die klik. Is die er – slaat de vonk over – is de grootste stap gezet. Maar de ‘contactadvertentie’, bijvoorbeeld in de vorm van een vacaturetekst of een Werken bij-pagina, kan zeker wel een trigger zijn. We deden onderzoek naar de arbeidsvoorwaarden die IT’ers het meest belangrijk vinden. Waarbij we arbeidsvoorwaarden in verschillende thema’s hebben opgedeeld zoals ‘bedrijfskenmerken’, ‘persoonlijke ontwikkeling’ en ‘compensatie’.

We hebben een selectie arbeidsvoorwaarden gemaakt die we in een steekproef aan IT’ers hebben voorgelegd. De tabellen geven steeds aan wat onze respondenten als het belangrijkst ervaren. Aan de waarden zijn vervolgens scores toegekend (Zeer onbelangrijk = 1, Onbelangrijk = 2, etc.).

Een hoog salaris of liever winstdeling?

De wat algemenere arbeidsvoorwaarden hebben we onder de noemer ‘compensatie’ benoemd. Hier vind je alles terug wat te maken heeft met je vergoeding: van salaris tot dertiende maand en winstdeling. Waar gaat een IT-hart sneller van kloppen?

En dit vertaalt zich dan weer naar een rij met posities, te vinden in onderstaande tabel.

Salaris en reiskostenvergoeding spelen de grootste rol

Uit onze tabel wordt duidelijk dat de hoogte van het salaris en de reiskostenvergoeding de belangrijkste arbeidsvoorwaarden zijn voor de respondenten. Winstdeling, incentives en telefoonkostenvergoeding zijn de minst belangrijke arbeidsvoorwaarden bij de IT’ers die wij spraken. IT’ers lijken dus weinig belang te hebben bij variabele bonussen of prestatiegerichte gratificatie. Wél vinden zij belangrijk dat vaste inkomsten, zoals salaris en reiskostenvergoeding, goed in het contract naar voren komen. Vooral de reiskostenvergoeding is opmerkelijk, maar is wellicht te verklaren door het feit dat een salaris er flink mee op te schroeven is.

Massages op kantoor of een pooltafel

Maar er is natuurlijk meer dan alleen de compensatievoorwaarden. Hoe warm lopen IT’ers bijvoorbeeld voor zorgverlof, massages of een kerstpakket? Ook die vraag hebben we ze aan de hand van thema ‘secundaire arbeidsvoorwaarden’ voorgelegd.

IT’ers hebben liever een laptop en verlofdagen

In de tabel is te zien dat een tafelvoetbaltafel, pooltafel, tafeltennistafel, spelcomputer en massages op het kantoor niet belangrijk worden gevonden door de respondenten. Met scores van 2,29 tot en met 2,08 zitten deze arbeidsvoorwaarden onder het gemiddelde. Uit de resultaten is gebleken dat IT’ers verlofdagen, een laptop van de zaak, extra vakantiedagen en zorgverlof als belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden ervaren. Met deze top vier valt te concluderen dat IT’ers meer waarde hechten aan meer vrije dagen dan aan gefinancierde middelen, zoals een telefoon of auto.

Desalniettemin vinden IT’ers een laptop van de zaak wel belangrijk, wat voor hun werk meer van toepassing is dan een telefoon of auto.

De invulling van persoonlijke ontwikkeling

Voor persoonlijke ontwikkeling is ook het liefst voldoende aandacht bij IT’ers, zeker voor de groep die net op de arbeidsmarkt is gestart. Door als werkgever aan te geven dat je het belangrijk vindt dat IT’ers blijven groeien, weten de sollicitanten dat werknemers centraal staan in de organisatie en dat er wordt gekeken naar het individu. In de volgende tabel wordt zichtbaar welke mogelijkheden tot zelfontwikkeling IT’ers het meest aanspreken.

Met studiereizen maak je een IT’er niet gelukkig

Studiereizen, het klinkt misschien leuk, maar je maakt er een IT’er niet bijzonder enthousiast mee. Doorgroeimogelijkheden zijn verreweg het belangrijkste, maar ook afwisseling willen de meeste IT’ers liever niet missen in het werk. Ook op eigen verantwoordelijkheid, loopbaanbegeleiding en evenementen haal je de gemiddelde IT’er niet binnen.

Zitten IT’er te wachten op Vrijmibo of een fitnessruimte?

Extraatjes met betrekking tot werksfeer zijn voor de een ook belangrijker dan de ander. Wil je bijvoorbeeld graag in de borrel met collega’s of vind je het juiste belangrijk dat je af en toe je collega’s even niet kan zien en lekker thuis kan werken. In de categorie ‘werksfeer’ daarom:

Liever een prettige werksfeer dan een sportschoolabonnement

Sport is minder interessant en ook borrels en teamuitjes zijn voor de gemiddelde IT’er niet zo nodig. IT’er s kijken liever organisatiebreed, met als nummer één: prettige werksfeer. Waarbij de eerste vier ook het minst concreet zijn van de hele lijst. Want wat is dan precies een prettige sfeer en vrijheid bijvoorbeeld? Het zijn meer gevoelskwesties die scoren dan concrete zaken als een abonnement voor de sportschool.

Wat spreekt IT’ers aan in een bedrijf?

Ook als het gaat om type bedrijf hebben veel mensen wel een voorkeur. Vind je het leuk om in een start-up van jonge starters te werken of voel je je meer thuis in een familiebedrijf dat al wat sporen heeft verdiend. Of misschien werk je wel juist graag voor een onderneming die ook een maatschappelijke insteek en niet uitsluitend commercieel gericht is.

Liever innovatief dan een marktleider

Uit deze resultaten is te concluderen dat het voor IT’ers niet belangrijk is of een bedrijf marktleider is, veel jonge werknemers heeft of veel nationaliteiten in het bedrijf heeft. Wat IT’ers meer aanspreekt is een inspirerende werkomgeving, een goede bereikbaarheid en de mogelijkheid om te werken met de nieuwste technieken in een innovatief bedrijf. Geen marktleider, maar ook geen jonge organisatie. Wel het liefst ‘groeiend’.

Welk thema is belangrijk

Na alle arbeidsvoorwaarden en bedrijfskenmerken apart in een thema te hebben behandeld, is ook gekeken naar de resultaten van het gehele onderzoek.
In tabel 22 is er gekeken naar alle arbeidsvoorwaarden/bedrijfskenmerken die door de respondenten zijn beoordeeld met een gemiddelde score van vier of meer. Deze score houdt in dat de ondervraagden het desbetreffende onderwerp gemiddeld genomen, ‘belangrijk’ tot ‘zeer belangrijk’ vonden.

In de rechterkolom van tabel 22 staat aangegeven welke arbeidsvoorwaarde bij welk thema hoort. ‘persoonlijke ontwikkeling’ is met zes verschillende arbeidsvoorwaarden met een gemiddelde score boven de 4,00 als belangrijkste thema naar voren gekomen. Ondanks dat het thema ‘compensatie’ maar twee arbeidsvoorwaarden in de top zeventien heeft, zijn ze als tweede geëindigd met een gemiddelde score van 3,62 (tabel 23). Werksfeer heeft met ‘prettige werksfeer’ de belangrijkste arbeidsvoorwaarde met een score van 4,64. Ondanks dat er nog drie andere arbeidsvoorwaarden zijn die boven de 4,00 zitten, is het thema werksfeer als derde geëindigd. Als vierde zijn de bedrijfskenmerken geëindigd met een gemiddelde score van 3,57. Ondanks de vierde plek zijn er toch vier bedrijfskenmerken in de zeventien hoogst scorende arbeidsvoorwaarden/bedrijfskenmerken terug te vinden. Secundaire arbeidsvoorwaarden is met een halve punt minder, beduidend laatste geworden in de resultaten. Met één arbeidsvoorwaarde in tabel 22, worden de secundaire arbeidsvoorwaarden niet als belangrijk beschouwd door de respondenten.

Ben jij op zoek naar werknemers die bij je passen, dan kun je hieruit een aardig beeld vormen van wat IT’ers vooral motiveert als het gaat om arbeidsvoorwaarden.

Dit artikel is onderdeel van een reeks, gebaseerd op het onderzoek binnen Bonque van Stephan Upperman.

(Visited 72 times, 72 visits today)
Klaar voor de volgende stap? Bekijk meer dan 1.500 ICT-vacatures Alle vacatures

Eva Haarsma

Eva Haarsma

Eva Haarsma is Senior Content Marketeer. Ze gaat voor ons op zoek naar de nieuwste trends op het gebied van IT, online marketing, carrière en lifestyle. Ze pluist onze database uit op zoek naar interessante facts en houdt je op de hoogte van relevant nieuws. Eva is daarnaast ervaren in het ondersteunen van anderen tijdens de verschillende stappen in het sollicitatieproces en heeft uiteraard een voorliefde voor schrijven.

Eva Haarsma

Eva Haarsma