Chris

Bijna iedereen staat open voor een nieuwe baan

We hebben het op dit blog al meer dan eens aan bod laten komen: het is lastig om goede specialisten te vinden.Ze hebben al een baan, en zijn daarom niet op zoek. Dachten we. Onze partner Indeed publiceerde onlangs een onderzoek dat deze veronderstelling van tafel veegt. De belangrijkste conclusie? De grote meerderheid van de beroepsbevolking staat wel degelijk open voor een nieuwe baan.

Uitvoerig onderzoek

Indeed ondervroeg duizenden mensen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland. Zo is er voor deze landen een helder beeld ontstaan van hoe beroepsbevolking naar werk zoekt.

Omdat voor ons de situatie in Nederland het meest interessant is, zullen we deze in het bijzonder naar voren laten komen. We belichten de voor jou als werkgever meest relevante resultaten uit het onderzoek. Zo kun jij je wervingsstrategie vanuit een nieuw perspectief bekijken.

Groener gras

De eerste opzienbarende cijfers in het onderzoek gooien direct de knuppel in het hoenderhok. 68 procent van de beroepsbevolking is actief op zoek of staat open voor een nieuwe baan. In Nederland ligt dit percentage zelfs nog hoger: 74 procent. Dat is bijna drie kwart van alle werknemers.

Het lijkt hierbij niet van doorslaggevend belang of iemand goed op zijn plek zit. Mensen zijn en blijven benieuwd of het gras aan de andere kant van de schutting toch niet net iets groener is.

Of je nou een designer of een .NET-developer zoekt: de vijver waarin je vist is misschien wel niet zo klein als je dacht.

Frequent op zoek naar vacatures

nieuwe baan 3

Bron: Indeed / Onderzoek naar het werven van talent: Wat vindt de hedendaagse kandidaat belangrijk?

Door de vele online mogelijkheden die er tegenwoordig zijn, wordt het vinden van vacatures steeds makkelijker . Vacaturesites, werken-bij-pagina’s van bedrijven, social media – je hoeft er niet meer voor naar het uitzendbureau te fietsen.

Maar hoe vaak zoeken mensen naar een nieuwe baan? Ook op dit vlak zijn de cijfers veelzeggend.

Van de beroepsbevolking speurt 59 procent minstens één keer per maand naar vacatures. 22 procent doet dat wekelijks, 17 procent zelfs dagelijks. In Nederland wijken de percentages wederom iets af van het gemiddelde van de vier onderzochte landen.

65 procent van de beroepsbevolking is binnen drie maanden nadat ze ergens aan de slag gegaan zijn, alweer aan het kijken naar andere banen

Binnen drie maanden alweer op zoek

Een van de uitkomsten van dit onderzoek verdient extra aandacht. Wereldwijd is 65 procent van de beroepsbevolking binnen drie maanden nadat ze ergens aan de slag gegaan zijn, alweer aan het kijken naar andere banen. Voor mensen met een jaarinkomen van € 90.000 of meer ligt dit percentage iets lager.

Bijna twee derde van de werknemers bestaat dus uit potentiële jobhoppers. Zegt het iets over de loyaliteit van de hedendaagse werknemer? Misschien wel. Voor jou als werkgever is het zaak je medewerkers een warm nest te bieden. Op die manier voorkom je dat iemand zich binnen korte tijd laat verleiden tot een overstap.

Millennials kijken vaker naar een nieuwe baan

De beroepsbevolking beslaat verschillende generaties. De jongste generatie, tussen 18 en 35 jaar, wordt aangeduid als de millennials. Deze generatie is vooral veelvuldig op de banenmarkt te vinden. Binnen deze groep kijkt meer dan 80 procent regelmatig naar vacatures.

In Nederland springt binnen de millennials-generatie de groep van 18 tot 24 eruit: 96 procent van hen zoekt naar vacatures.

nieuwe baan 4

Bron: Indeed / Onderzoek naar het werven van talent: Wat vindt de hedendaagse kandidaat belangrijk?

Salaris als belangrijkste motivatie

Dat een groot deel van de beroepsbevolking open staat voor iets anders, mag inmiddels duidelijk zijn. Maar wat trekt mensen het meest aan, als ze kijken naar een nieuwe baan?

Indeed laat zien dat de meest voor de hand liggende reden daadwerkelijk de belangrijkste is: salaris. Op gepaste afstand volgen de locatie, flexibele werktijden, zinvol werk, de werkomgeving en secundaire arbeidsvoorwaarden.

In Nederland wijken de percentages af van de gemiddelde cijfers. Hier is de werkomgeving de op één na meest genoemde factor. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn in ons land belangrijker dan in de andere onderzochte landen.

nieuwe baan 5

Bron: Indeed / Onderzoek naar het werven van talent: Wat vindt de hedendaagse kandidaat belangrijk?

Aangetrokken door een aansprekend bericht

Tot slot: waarom willen mensen weg uit hun huidige functie? Wat veroorzaakt de behoefte om van werkgever te wisselen?

Het onderzoek wijst uit dat de belangrijkste reden ontevredenheid over de huidige baan is. Ook een andere reden die genoemd wordt is relevant: het zien van een bericht over een interessant bedrijf of aantrekkelijke functie.

In Nederland is het percentage voor dit tweede punt nog iets hoger dan in de andere drie landen. Hier ligt voor jouw bedrijf dus zeker een mogelijkheid, als het op recruitment aankomt. Via employer branding kun je jezelf online op een positieve manier laten zien. Een gouden kans om kandidaten te overtuigen.

nieuwe baan 6

Bron: Indeed / Onderzoek naar het werven van talent: Wat vindt de hedendaagse kandidaat belangrijk?

Gevolgen voor recruitment?

De resultaten van dit onderzoek zijn behoorlijke eyeopeners. Ze werpen nieuw licht op het werven van medewerkers. Als je er niet in slaagt goede specialisten aan te trekken, zou dat best wel eens een andere oorzaak kunnen hebben.

De belangrijkste les? Met een goed aanbod en een positief imago kun je zeker goede ICT-specialisten aantrekken. Een nieuwe baan zit ook bij hen in hun achterhoofd. Goed nieuws voor jou, maar tegelijkertijd: werk aan de winkel!

(Visited 1 times, 13 visits today)
Klaar voor de volgende stap? Bekijk meer dan 1.500 ICT-vacatures Alle vacatures

Chris

Chris

Chris Zwart is tekstschrijver, en werkzaam als content- en brandingmarketeer voor Bonque. Chris is afgestudeerd als architectuurhistoricus, maar stel hem geen lastige vragen over gotische gebouwen. Hij houdt van schrijven, lezen en Engels voetbal en slaat nooit zijn ontbijt over.

Chris

Chris