Chris

De 5 ingrediënten van een goede werken-bij-website

Als je regelmatig vacatures hebt, kun je niet zonder een werken-bij-pagina op je website, of zelfs een aparte werken-bij-website. Waar social media-platforms handige wervingskanalen zijn, is een werken-bij-gedeelte op je bedrijfswebsite simpelweg een onmisbaar onderdeel van je wervingsstrategie. Dit is de plek waar kandidaten terecht moeten kunnen voor alle informatie die ze nodig hebben over jouw organisatie. Maar aan welke eisen voldoet een goede carrièrepagina? Een tipje van de sluier: er staan niet alleen vacatures op.

Gekidnapt

Als je rond het jaar 1600 een schip had, en je had dringend behoefte aan personeel, dan hoefde je niet per se een subtiele wervingsstrategie te hanteren. Je stuurde een ronselaar naar een kroeg, die een geschikte kandidaat uitzocht. Zo gauw deze dusdanig beneveld was dat hij niet meer doorhad wat er gebeurde, werd hij meegevoerd en aan boord gehesen.

De kater was de volgende ochtend dubbel zo heftig, op het moment dat de geronselde tot de ontdekking kwam dat hij zich op een schip bevond dat op weg was naar de Vlaamse kust om een Spaanse vloot aan te vallen.

Welkom op je nieuwe werk, daar staat de koffiemachine.

werken bij 1

Reinier Nooms, Voor de slag bij Duins, ca.1639

Betere methodes

Personeel werven gaat er tegenwoordig iets genuanceerder aan toe. Een talentvolle ICT-specialist dronken voeren en kidnappen is voor jou niet de beste strategie. Hoewel je als HR-manager, corporate recruiter of CEO wellicht uit wanhoop bijna een dergelijke tactiek zou overwegen, zijn er betere wervingsmethodes voorhanden.

Te weinig informatie als obstakel

Het is bij het bepalen van je wervingsstrategie verstandig om vanuit het perspectief van de kandidaat naar het recruitmentproces te kijken. Recent onderzoek van LinkedIn wijst uit dat voor geïnteresseerde kandidaten een gebrek aan informatie over het bedrijf of de functie het grootste obstakel is om te solliciteren. En laat er nu een plek zijn waar je die informatie bij uitstek kwijt kunt.

Werken bij: dé plek om kandidaten je bedrijf te laten zien

Met een goede werken-bij-website kun je een brede groep relevante kandidaten in een vroeg stadium een beeld geven van wat het werken voor jouw organisatie inhoudt. Als je de juiste informatie geeft over je bedrijf én de functie, en je bedrijfscultuur laat zien, kunnen kandidaten zelf al een inschatting maken of ze bij jullie passen. Dit is het moment waarop je enthousiasme kunt aanwakkeren.

Een geïnformeerde kandidaat is altijd een betere kandidaat. Dit is waarom een goede werken-bij-website het sollicitatieproces versoepelt – en dat scheelt een hoop tijd, geld en moeite.

werken bij 4

Zo ziet een goede werken-bij-website eruit: Avanade

Hoe ziet een goede werken-bij-website eruit? Onze klant Avanade, gespecialiseerd in bedrijfstechnologische en digitale oplossingen, weet dat als geen ander. Het carrière-gedeelte van de bedrijfswebsite is bijzonder uitgebreid, bestaat uit verschillende gedeelten en maakt duidelijk wat je als werknemer kunt verwachten.

De bedrijfscultuur, succesvolle projecten, de waarden van de organisatie en de mogelijkheden voor kandidaten, verdeeld over verschillende categorieën – alles staat er, overzichtelijk en mooi vormgegeven. Uiteraard ontbreken ook de openstaande vacatures niet.

werken bij 5

Waaraan voldoet een goede werken-bij-website?

Het maken van een werken-bij-website kun je vergelijken met het bereiden van een lekkere salade: het is niet erg ingewikkeld, als je maar weet wat je erin moet stoppen. Wanneer je de volgende 5 ingrediënten toevoegt, kan het bijna niet mislukken.

1. Visie, missie en cultuur

Op het werken-bij-gedeelte van je website kun je – of móet je eigenlijk – potentiële werknemers een beeld geven van jouw bedrijfsvisie, je doel of missie, je waarden en je bedrijfscultuur. Deze termen klinken misschien als clichés, maar ze zijn essentieel bij het uitdragen van je imago als werkgever.

Wat onderscheidt jullie écht van je concurrenten? Waarom is het zo leuk om voor jullie te werken? Een goed hulpmiddel hierbij is het aan het woord laten van je huidige werknemers. Als je hen op een ongeforceerde manier kunt laten vertellen wat ze waarderen aan het werken bij jouw organisatie, is dat uitstekende employer branding. Het kan via tekst, maar nog beter via video.

Bedenk bij het opzetten van je werken-bij-pagina welke kernwaarden of elementen voor je organisatie het belangrijkst zijn. Bij het ontwerp kun je deze naar voren laten komen, om kandidaten direct een indruk te geven van waar het om gaat binnen jouw bedrijf.

Omdat – met name in de ICT – goede kandidaten bijna altijd meerdere opties hebben, zul je duidelijk moeten laten zien wat je te bieden hebt. Welke extra’s en secundaire arbeidsvoorwaarden krijgt een werknemer van jouw bedrijf? Op je werken-bij-website kun je ook deze prominent aandacht geven.

2. Toekomstige collega’s: je teampagina

Elke kandidaat wil weten hoe het écht is om voor jou te werken. Via foto’s, video’s en testimonials van werknemers kun je dit perfect duidelijk maken – dat noemden we bij het vorige punt al. Het persoonlijk voorstellen van je huidige teamleden is een ander belangrijk element.

Iedereen wil graag een beeld van zijn mogelijk toekomstige collega’s. Door van elk teamlid een foto met een kort stukje tekst erbij op je website te plaatsen, creëer je dit beeld op een goede manier. Laat hierbij als het kan de persoonlijke én de professionele kant van werknemers zien.

werken bij 8

Zo ziet een goede teampagina eruit: De Wortel van Drie

De teampagina van website- en appontwikkelaar De Wortel van Drie uit Delft is een perfect voorbeeld. Het bedrijf is klant van Bonque, maar snapt daarnaast dat het ook via de eigen website kandidaten kan bereiken. “Door een inkijkje te geven in onze cultuur en teamspirit, weten zowel opdrachtgevers als medewerkers of ze aan het goede adres zijn bij ons”, vertelt Niels Meijssen, projectleider bij De Wortel van Drie.

De teampagina van deze jonge groep ondernemers straalt plezier, originaliteit en professionaliteit uit, toont de bedrijfscultuur én maakt duidelijk waar het bedrijf voor staat. Bij elke foto staat een origineel verhaaltje over de betreffende persoon. Dit zijn de kleine dingen die het verschil maken.

3. Heldere vacatures

Voor de vacatures die je op je website plaatst, geldt: wees duidelijk en bondig. Zeg in klare taal wie en wat je zoekt. Het is altijd goed om creatief te zijn in functieomschrijvingen, zolang dit niet ten koste gaat van de informatiewaarde. Zoals iedereen tegenwoordig, heeft ook een werkzoekende weinig tijd. Een kandidaat wil meteen zien wat er gevraagd wordt, en daar geen 10 minuten voor nodig hebben.

Heb je erg veel vacatures? Verdeel ze dan onder per team of afdeling. Dit maakt het overzichtelijker en brengt een kandidaat sneller op de goede plek.

4. Makkelijk solliciteren

Je werken-bij-website zal in principe bezocht worden door mensen die zich in verschillende fasen van het sollicitatieproces bevinden. Het kan iemand zijn die nieuwsgierig is naar welke vacatures je momenteel hebt, maar ook iemand die gericht op een bepaalde vacature afkomt en van plan is te solliciteren. Ook een kandidaat die al gesolliciteerd heeft en extra informatie zoekt, zal er terechtkomen.

Zorg dat je werken-bij-website zo opgezet is dat je doelgroep er makkelijk zijn weg vindt. Die doelgroep bestaat hier uiteraard uit de kandidaten die willen solliciteren. Bij wie kan een kandidaat terecht voor vragen? Wat is de procedure? Door duidelijk aan te geven hoe hij of zij kan solliciteren, laat je niets aan het toeval over.

werken bij 11

5. Logische locatie

Je kunt kiezen voor het maken van een aparte werken-bij-website, los van je bedrijfswebsite. Neem in dit geval een logische URL, zoals ‘www.werkenbijmijnbedrijf.nl’. Een iets eenvoudiger methode is een werken-bij-gedeelte op je bedrijfswebsite: ‘www.mijnbedrijf.nl/werken-bij’.

Als je écht graag je team wilt uitbreiden, kun je kandidaten het beste via een direct menu in de header van je website naar de goede plek leiden. Straight to the point.

Een andere logische locatie van werken-bij-pagina’s is onder het menu ‘Over ons’. Daarnaast staan ze vaak in de footers van websites. Door deze locaties aan te houden, zorg je ervoor dat een kandidaat je werken-bij-gedeelte gemakkelijk weet te vinden.

Veel bedrijfswebsites zijn nauwelijks gericht op het werven van personeel. Als er al vacatures op staan, bevinden die zich soms een flink aantal menu’s of klikken verder. Hier valt voor veel organisaties nog behoorlijk wat te halen.

Gemiste kans

Heeft jouw bedrijf nog geen werken-bij-website? En zijn jullie wel op zoek naar ICT-specialisten? Dat is eigenlijk best vreemd. Maar je bent niet de enige.

We komen regelmatig klanten tegen die geen gebruik maken van de mogelijkheden van hun eigen website, als het op werven en employer branding aankomt. Ze plaatsen er hun vacatures, maar dat is het dan ook.

Voor je je wendt tot andere kanalen, zou je eerst werk moeten maken van een goed werken-bij-gedeelte, waar je kandidaten alles laat zien wat ze willen zien. Met een beetje hulp – een goede designer is geen overbodige luxe – kun je een aantrekkelijk ogend uithangbord voor je bedrijf maken, waar je jarenlang plezier van hebt. Het is een kleine, relatief simpele investering – maar wel een broodnodige.

(Visited 1 times, 8 visits today)
Klaar voor de volgende stap? Bekijk meer dan 1.500 ICT-vacatures Alle vacatures

Chris

Chris

Chris Zwart is tekstschrijver, en werkzaam als content- en brandingmarketeer voor Bonque. Chris is afgestudeerd als architectuurhistoricus, maar stel hem geen lastige vragen over gotische gebouwen. Hij houdt van schrijven, lezen en Engels voetbal en slaat nooit zijn ontbijt over.

Chris

Chris