Eva Haarsma

De Elevator Pitch – Own It

Met een goede elevator pitch op zak, sta je nooit met je mond vol tanden. Maar wanneer heb je dat nou nodig? Heel simpel: dat weet je maar nooit. Een elevator pitch kan altijd van pas komen. Of het nu een feestje is waar net iemand blijkt te zijn die je graag aan je netwerk zou toevoegen. In de supermarkt of in, jawel, de lift. Ook tijdens sollicitatierondes wordt regelmatig naar een pitch gevraagd. Of als je aangenomen bent en je maakt een praatje met je nieuwe collega’s, dan wil je toch ook zonder haperen wat over je zelf kunnen vertellen? Kortom: overal handig voor, zo’n elevator pitch. Lees onze beste tips om jouw elevator pitch te ownen.

1) Vertel een verhaal

Niemand zit te wachten op een borstklopperig verhaal over hoe jij direct de beste was in alles. Dat je al kon lezen toen je nog maar drie was en in de wieg gelegd bent voor scripting. Maar als je met je elevator pitch eerlijk omschrijft waar je vandaan komt, hoe je leven liep en liefst ook welke struggles je daarbij had, zorgt dit ervoor dat het een oprecht en persoonlijk verhaal wordt. Die jij in een pitch hebt gegoten. Dat wekt sympathie, spanning en begrip op. En dat is wat je wil hebben. Zoek ook naar een goede openingszin die direct de aandacht trekt. Bijvoorbeeld door een specifieke situatie te beschrijven die een ander meteen herkent. Werk het daarna als een klein verhaal verder uit: met een kop, midden en staart in je elevator pitch. Ze luisteren niet alleen aandachtig, ze gunnen je je succes.

elevator pitch - vertel een verhaal

2) Kies mooie woorden

Wil je dat mensen aan je lippen hangen, zorg dan dat je elevator pitch lekker klinkt. Vertel in eerste instantie begrijpelijk, zodat iedereen uit elke sector weet wat je bedoelt. En niet alleen die specialist uit je vakgebied. Maar denk nog een stap verder na over de woorden die je gebruikt. Praat beeldend zodat een ander zich een heel duidelijke voorstelling kan maken. Dat luistert fijner, maar het zorgt er ook voor dat je elevator pitch makkelijker te onthouden is door de luisteraar. Dus houd je verre van het monotoon opdreunen van betekenisloze woorden; kies kleurrijk taalgebruik en zorg voor melodie in je stem. Vermijd ook twijfeltaal (woorden als ‘hopen’) en negatief taalgebruik (woorden als ‘helaas’). Zorg voor een stralend verhaal, vol overtuiging.

3) Houd details voor je

Vertel een mooi en stevig verhaal, maar zorg ervoor dat je pitch niet verdrinkt in details. Laat ook wat te raden over; mensen moeten natuurlijk nog wel een beetje getriggerd blijven om op onderzoek uit te gaan. Soort ‘play hard to get’; laat niet direct het achterste van je tong ziet. Dat maakt het veel aantrekkelijker. Vergeet de details die vooral nadrukkelijk over jezelf gaan, laat die maar liever wat achterwege. Bedenk goed wat je wil dat iemand onthoudt nadat je je elevator pitch hebt gehouden en laat dát de rode draad zijn. Zoom daar ook direct in het begin van je elevator pitch op in en laat het nog even terugkomen aan het eind. Houd verder aan dat je elevator pitch lang genoeg is om je verhaal te vertellen en kort genoeg om je luisteraar te blijven boeien. Dat is doorgaans 1 tot 5 minuten.

Elevator Pitch - geen details en stem af op je publiek

4) Stem je elevator pitch af op je publiek

In principe zou iedereen jouw elevator pitch moeten kunnen begrijpen – of het nu de dame of heer bij de supermarkt, op een advocatenkantoor of die tech expert is. Dat neemt niet weg dat je bij de één meer uit kan weiden dan bij een ander die jouw vakgebied niet kent. En belangrijker, maar ook wat lastiger: sluit je pitch aan op degene die je spreekt door direct de vertaalslag te maken naar de situatie waar deze persoon in zit. Is het bijvoorbeeld de directeur van een softwarebedrijf waar je voor zou willen werken, schets dan (subtiel) wat je specifiek voor dat bedrijf zou kunnen doen. En let er ook op dat de één liever wat formeler met je praat en een ander juist voorkeur geeft aan een wat amicalere toon. Zoals je vroeger al leerde: pas je aan. En twijfel je? Kies dan liever eerst voor een wat zakelijker toon. Dan kan je eigenlijk niet echt nat gaan, andersom echter wel.

5) Wees jezelf tijdens de elevator pitch

Als je jezelf bent, voel je je het meest op je gemak. En dat straal je dan ook uit. Je wil niet staan stotteren en zoeken naar woorden omdat je in de stress schiet. Probeer tijdens je elevator pitch rustig te blijven praten en niet te gaan ratelen. Het helpt als je thuis je elevator pitch oefent, maar het kan er ook voor zorgen dat je doordendert omdat je niet meer over de woorden hoeft na te denken. Keep it cool. Pas ook je lichaamshouding hierop aan. Dus kop op, rug recht, schouders naar achteren. Een diepe teug lucht en gáán. En bedenk: hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. Ook fouten maken is niet erg. Je zet ze wel weer recht – of niet. En dan maak je die fout de volgende keer niet meer. Het is niet het einde van de wereld als je de plank misslaat, hoogstens jammer. Haal je schouders op en de volgende keer doe je het beter. Totdat je die elevator pitch volledig ownt.

Meer weten over wat je in een elevator pitch kan noemen? Of ben je benieuwd wat wij bij Bonque weten van je vakgebied, hoe je een sollicitatiebrief moet schrijven en hoe we je kunnen helpen om jezelf perfect op de markt te zetten?  We kennen het veld op ons duimpje! Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen!

(Visited 46 times, 124 visits today)
Klaar voor de volgende stap? Bekijk meer dan 1.500 ICT-vacatures Alle vacatures

Tags:

Eva Haarsma

Eva Haarsma

Eva Haarsma is Senior Content Marketeer. Ze gaat voor ons op zoek naar de nieuwste trends op het gebied van IT, online marketing, carrière en lifestyle. Ze pluist onze database uit op zoek naar interessante facts en houdt je op de hoogte van relevant nieuws. Eva is daarnaast ervaren in het ondersteunen van anderen tijdens de verschillende stappen in het sollicitatieproces en heeft uiteraard een voorliefde voor schrijven.

Eva Haarsma

Eva Haarsma