Marieke

Maak jij een foute eerste indruk met je e-mailadres?

Verstuur je een online sollicitatie, dan verstuur je een eerste indruk. Met je taalgebruik, de opbouw van je verhaal, je lay-out en nog veel meer andere factoren bepaal je hoe jij binnenkomt bij het bedrijf waar je wil werken. Veel kleine details kunnen er dus voor zorgen dat een recruiter of manager je mail bewaart, of juist rechtstreeks in de prullenbak deponeert. Zendt jouw mail-visitekaartje de juiste signalen uit, of zie je een belangrijk detail over het hoofd? Wat dacht je van je e-mailadres?

Omdat je de beste versie van jezelf wil laten zien, zorg je natuurlijk dat alles piekfijn in orde is voor je je sollicitatiemail daadwerkelijk verstuurt. Je cv en motivatiebrief hebben een strakke, aansprekende lay-out, vermelden al je talenten, zijn toch kort en bondig en zijn uiteraard een aantal keer gescreend op spelfouten. Door jezelf en door anderen.

Je opent je mailbox, stelt een korte inleidende mail op en voordat je op ‘Verzenden’ klikt, check je nog twee keer of je de juiste bijlagen hebt toegevoegd. Kan niet meer misgaan, toch?

Toch wel. Het eerste dat de ontvangende partij namelijk ziet als hij zijn mail opent, is dit:

Afbeelding_cv_artikel

Je hebt de sollicitatie verstuurd vanaf het e-mailadres dat je al vanaf je zestiende hebt. Compleet met grappige verwijzingen naar hoe schattig je was, je geboortejaar of je grote idool van toen.

Misschien was het destijds grappig of een handige manier om online anoniem te blijven, maar tegenwoordig is het een absolute no-no voor veel hiring managers. Sterker nog, vaak kun je nog beter een typfout maken of een onleesbaar lettertype gebruiken, zo blijkt uit recent onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Recruiters nemen vaak slechts 10 seconden om je sollicitatie te screenen, en in die 10 seconden kun je veel kapot maken met je alleen e-mailadres.

Bewezen minder slagingskans met cutey_pie@yahoo.com

Iedereen begrijpt dat het gebruik van ‘grappige’ e-mailadressen in een professionele setting een slecht idee is. De onderzoekers van de VU brachten dit jaar de echte feiten aan het licht. Ze onderzochten of je e-mailadres daadwerkelijk invloed heeft op je kansen om aangenomen te worden en bevestigden daarmee een aantal interessante stellingen.

Gekeken werd onder andere naar het verschil tussen formele en informele e-mailadressen. Een informeel e-mailadres werd in het onderzoek gedefinieerd als een adres zonder eigen naam, maar mét straattaal, nicknames en persoonlijkheids- of stemmingsaanduidingen. Een formeel e-mailadres bevatte daarentegen alleen de naam van de eigenaar.

Om het effect van een formeel versus een informeel e-mailadres te kunnen duiden, testte de VU ook de effecten van taalfouten en het lettertype op de kansen van een kandidaat.

Nepsollicitaties getest op echte recruiters

De onderzoekers maakten zes nepsollicitaties, die werden voorgelegd aan een groep van 73 professionele recruiters van verschillende leeftijden. In de nepsollicitaties werd gevarieerd gebruikt gemaakt van de volgende factoren:

  • formele / informele e-mailadressen
  • taalfouten / 100% correct
  • schreeflettertype / schreefloos lettertype

De recruiters beoordeelden de sollicitaties met informele e-mailadressen significant lager dan de sollicitaties met formele e-mailadressen. Het effect van een informeel e-mailadres was te vergelijken met het effect van een sollicitatie met taalfouten. Het e-mailadres bleek zelfs een sterker effect te hebben op de kans om aangenomen te worden dan het lettertype dat gebruikt werd in de sollicitatie.

Het is dus voor eens en voor altijd bewezen dat het zich loont om een neutraal e-mailadres te gebruiken, als je een sollicitatie verstuurt. Het kan het verschil maken tussen de versnipperaar en een sollicitatiegesprek.

Hoe moet je e-mailadres er dan uit zien?

Zorg ervoor dat je e-mailadres niet meer bevat dan je eigen naam. Gebruik je voorletter(s) of voornaam en je achternaam, in een combinatie die nog niet bestaat. Schrijf ze aan elkaar, of scheid ze met een punt of underscore. Een paar voorbeelden:

  • prjansen@domeinnaam.nl
  • p.r.jansen@domeinnaam.nl
  • pieter.jansen@domeinnaam.nl
  • pieter.robert.jansen@domeinnaam.nl
  • pieter_jansen@domeinnaam.nl

Let er daarnaast op dat je een gangbare, neutrale host gebruikt zoals Gmail, Hotmail of je internetprovider (en niet je voetbalvereniging). Nog beter om professioneel voor de dag te komen: registreer je je eigen domeinnaam (bijvoorbeeld je achternaam) en maak hierbij een e-mailadres aan. Creëer een e-mailadres dat simpelweg je naam weergeeft en dat neutraal en professioneel oogt.

Ben jij wel eens de mist in gegaan met een sollicitatie? En hoe liep het af?

Dit artikel is een aangepaste versie van een artikel dat eerder verscheen op www.bonque.nl.

(Visited 1 times, 11 visits today)
Klaar voor de volgende stap? Bekijk meer dan 1.500 ICT-vacatures Alle vacatures