Chris

Recruitment, maar dan anders: 9 unieke wervingsstrategieën

Werven doen we allemaal. Of je nu een kleine start-up runt of een grote multinational: nieuw personeel ga je vroeg of laat nodig hebben. Soms als vervanging van vertrekkende werknemers, in andere gevallen om je team uit te breiden. Als het zover is, sta je voor de keuze op welke manier je gaat werven. De gangbare methodes slaan we in dit artikel even over. Wat zijn de 9 gekste, origineelste en meest unieke wervingsstrategieën van de afgelopen tijd?

Om goede specialisten te vinden, zijn de gebaande paden niet altijd je beste optie. Dat geldt helemaal wanneer je ICT’ers wilt werven. Soms moet je een kronkelig zijweggetje vol obstakels nemen, waarbij je niet van tevoren weet waar je precies uit gaat komen.

Genoeg beeldspraak – tijd voor concrete voorbeelden. Deze 9 organisaties proberen op een onorthodoxe manier de beste kandidaten te vinden voor hun openstaande vacatures. Soms brutaal, soms gewaagd, soms gewoon heel slim – maar stuk voor stuk originele wervingsstrategieën.

1. Google: zoektermen als indicatie voor talent

Als het op creatieve wervingsstrategieën aankomt, kom je onherroepelijk bij Google uit. De afgelopen jaren zette de techreus verschillende originele campagnes op voor het werven van goede developers.

In 2015 benaderde Google potentiële kandidaten vanuit zijn eigen zoekmachine.

wervingsstrategieën

Afbeelding: www.thehustle.co

Max Rosett, ICT’er in wording, typte in Googles zoekmachine een vrij specifieke programmeerterm in. De zoekresultaten verschenen, zoals gebruikelijk – maar toen gebeurde er iets merkwaardigs. De pagina werd opgebroken en midden in beeld verscheen een banner met de tekst ‘You’re speaking our language. Up for a challenge?

Max dacht: ‘Ja!’. Hij kwam terecht in foo.bar, een programmeeromgeving, waar hij een aantal opdrachten moest uitvoeren. Vervolgens werd hem gevraagd zijn contactinformatie door te geven. Een paar dagen later had hij een recruiter van Google aan de telefoon – en weer 3 maanden later had hij een baan bij Google.

2. Snapchat: developers bij concurrenten weglokken

In Silicon Valley barst het van de techbedrijven. Daar zit een aantal grote jongens tussen, met genoeg budget om dure specialisten te kunnen betalen. Maar ook al heb je nog zoveel geld – het aantal developers van topniveau is niet eindeloos.

Snapchat is één van die bedrijven. Het bedacht een gewiekste wervingsstrategie om developers bij concurrenten weg te halen via geo-targeting. Door in zijn eigen app een filter te tonen aan gebruikers die zich in de omgeving van de hoofdkantoren van concurrenten bevonden, probeerde Snapchat developers van Uber, Twitter, Pinterest en Airbnb te bereiken.

wervingsstrategieën

Afbeelding: Twitter/@RMac18/@beltzner/@jonah/Forbes

Snapchat-gebruikers die zich in de buurt van het Uber-kantoor bevonden, kregen een filter voorgeschoteld met de tekst ‘This Place Driving You Mad?’. Bij het kantoor van Airbnb kwam de tekst ‘Not Sleeping Well?’ tevoorschijn; bij Twitter was het ‘Fly Higher!’ en bij Pinterest ‘Feeling Pinned Down?’ Recruitment in het app-tijdperk, in optima forma.

3. Jet: virtuele rondleiding voor kandidaten

Hoe kun je bij het werven van personeel het best je bedrijfscultuur aan elke kandidaat tonen? Een uitgebreide rondleiding is in de meeste gevallen niet haalbaar. Het Amerikaanse online shopping-platform Jet koos daarom in 2015 voor de optie die hier het dichtst bij komt: virtueel een week meekijken bij het bedrijf.

Je krijgt als kandidaat via een aantal 360 graden-video’s een levensecht beeld van alles wat er bij Jet gebeurt. Van een meeting met de CEO tot een personeelsfeestje: kandidaten kunnen er bijna echt bij aanwezig zijn.

Het idee komt voort uit de bedrijfsfilosofie, die uitgaat van het persoonlijke element. Zo heeft Jet een chief people officer en een director of talent experience. Alles om ervoor te zorgen dat het bedrijf een leuke werkplek is voor elke werknemer. Als het op wervingsstrategieën aankomt, is dit een bijzonder goede.

4. IKEA: into-the-box recruitment

De wervingscampagne die IKEA in 2011 voerde voor zijn nieuw te openen megastore in Sydney, is niet te vergelijken met andere wervingsstrategieën. Met hulp van reclamebureau The Monkeys wist de Zweedse meubelmaker 4.285 sollicitanten te genereren voor zijn nieuwe vestiging.

De boodschap werd door de kandidaat zelf meegenomen, zonder dat hij of zij het door had.

IKEA nam 280 sollicitanten aan, en kon al snel zijn nieuwe winkel openen.

5. Het Zweedse leger: zwarte doos als magneet

Alweer een Zweeds voorbeeld: het nationale leger. Met als uitgangspunt dat wie in het leger wil, zich moet willen opofferen voor een ander, werd een grote zwarte doos neergezet in het centrum van Stockholm. In de doos zat iemand opgesloten, en de enige mogelijkheid om diegene eruit te krijgen was door zijn plaats in te nemen.

De actie sloeg aan en kreeg volop aandacht op social media en internet. Talloze mensen namen vrijwillig plaats in de doos; ze kwamen er zelfs van heinde en verre voor naar Stockholm toe.

Het doel van de actie was het rekruteren van kandidaten voor het Zweedse leger. Lukte dat? Nou en of. Het dubbele van het vooraf ten doel gestelde aantal kandidaten meldde zich aan.

6. Uncle: werven is een spelletje

Het Deense reclamebureau Uncle (tegenwoordig Uncle Grey) zocht in 2011 een front-end developer. Toen de reguliere wervingskanalen niets opleverden, besloot het bureau na te gaan denken over een wervingsstrategie waarmee het zo dicht mogelijk bij zijn doelgroep kon komen.

‘Waar houden developers van?’, vroeg Uncle zich af. Het antwoord was even stereotiep als logisch: gamen. Uncle nam contact op met de makers van een destijds populaire videogame én met de beste gamers. Via hen bracht het bedrijf zijn vacature in-game onder de aandacht bij potentiële kandidaten.

Het bleek een gouden zet. Tussen de 50 sollicitanten zat de ideale kandidaat, die niet veel later bij het bureau begon.

7. eBay, Flickr e.a.: boodschap verstopt in broncode

Het feit dat diverse websites deze wervingsstrategie gebruiken, maakt het per definitie natuurlijk niet meer uniek. Desondanks is het de moeite van het vermelden waard.

The Guardian, eBay, PayPal, Flickr en Mozilla ‘verstoppen’ een wervende boodschap in de broncode van hun website. De broncode van (deze) websites is met twee klikken te bereiken: rechtermuisknop > paginabron weergeven.

wervingsstrategieën

De doorsnee bezoeker zal niet zo snel een kijkje nemen bij de broncode, maar voor developers kan deze wél interessant zijn. Door hier te laten weten dat ze op zoek zijn naar nieuwe specialisten, doen bovenstaande bedrijven een poging zo dicht mogelijk bij hun doelgroep te komen.

8. Uber: programmeeropdracht tijdens taxirit

Taxibedrijf Uber kwam eerder in dit artikel al voorbij, als ‘slachtoffer’ van de creatieve wervingsstrategie van Snapchat. Uber zelf is ook niet voor één gat te vangen, als het op recruitment aankomt.

Sinds kort schotelt het bedrijf gebruikers van zijn app in bepaalde grote Amerikaanse steden een onverwachte uitdaging voor: Code on the Road.

wervingsstrategieën

Afbeelding: Twitter/Joshua Debner

Wie tijdens een taxirit de Uber-app opent, heeft de kans via een aantal korte programmeeropdrachtjes te laten zien dat hij of zij een potentiële kandidaat voor het bedrijf is. Na het volbrengen van drie opdrachten heb je de kans aan te geven of je geïnteresseerd bent in een functie bij Uber. Wie zijn gegevens achterlaat, wordt door het bedrijf benaderd.

9. Heineken: virtueel sollicitatiegesprek

Biergigant Heineken voert momenteel een bijzondere wervingscampagne: Go Places. Het leidt geïnteresseerde kandidaten door een interactief virtueel sollicitatiegesprek. Aan de hand van een aantal vragen wordt het karakter van de kandidaat bepaald, om zo te ontdekken of er een match met het bedrijf is.

Hoewel de campagne een humoristische inslag heeft, word je als kandidaat wel degelijk warm gemaakt voor een baan bij Heineken. Het originele, mooi vormgegeven virtuele sollicitatiegesprek mist op deze manier zijn doel niet.

Heineken presenteert zichzelf als aantrekkelijke werkgever; een perfect voorbeeld van employer branding.

Welke wervingsstrategieën kies jij?

Bovenstaande 9 wervingsstrategieën zijn, elk op zijn eigen manier, inspirerend genoeg voor jou als werkgever. Zoek je écht goede specialisten? Dan is het online zetten van je vacature of het afstruinen van LinkedIn soms gewoon niet genoeg. De beste developers hebben namelijk meestal al een baan.

Door jezelf te onderscheiden, je van je meest originele kant te laten zien of op een ongebruikelijke manier je vacature bij de juiste doelgroep terecht te laten komen, open je deuren die anders gesloten zouden blijven. Je kunt mensen nieuwsgierig maken, ook al zitten ze goed op hun plek bij hun huidige werkgever.

Haal nu niet meteen je vacatures van het web af en beëindig ook niet je LinkedIn Recruiter-abonnement, maar vraag jezelf eens af op welke gekke, nieuwe of bijzondere manier jouw bedrijf nieuwe ICT’ers zou kunnen vinden.

Voor je het weet, is je team weer wat sterker geworden en kan je organisatie verder groeien.

(Visited 1 times, 22 visits today)
Klaar voor de volgende stap? Bekijk meer dan 1.500 ICT-vacatures Alle vacatures

Chris

Chris

Chris Zwart is tekstschrijver, en werkzaam als content- en brandingmarketeer voor Bonque. Chris is afgestudeerd als architectuurhistoricus, maar stel hem geen lastige vragen over gotische gebouwen. Hij houdt van schrijven, lezen en Engels voetbal en slaat nooit zijn ontbijt over.

Chris

Chris