Marieke

Referral recruitment: zo werf je via je eigen medewerkers

In de huidige arbeidsmarkt is alleen een multidimensionale aanpak goed genoeg voor de werving van echte ICT-toppers. Het werven via zo veel mogelijk kanalen draagt bij aan een zo divers mogelijke talentpool, wat weer zorgt voor een zo groot mogelijke kans op een succesvolle hire. Maar welke wervingskanalen kies je? Naast LinkedIn (79%) en de eigen recruitmentsite (68%) wordt referral recruitment door 61% van de recruitment professionals genoemd als het belangrijkste kanaal om nieuwe medewerkers te werven, zo lezen we in de Stand van Werven 2016

Maar wat is referral recruitment precies, en waarom zou je het in moeten zetten binnen jouw recruitmentstrategie? En vooral: hoe? Dit artikel geeft je antwoord op deze vragen. Aan de hand van een aantal definities, handige praktijkvoorbeelden uit de ICT en direct inzetbare tips maken we je wegwijs in de wereld die referral recruitment heet.

Wat is referral recruitment?

Referral recruitment is het werven via het netwerk van je eigen medewerkers: werven via het ‘informele circuit’. Het is één van de oudste manieren om je personeelsbestand uit te breiden; een soort ‘ons-kent-ons’ – en daarmee een heel logisch en vertrouwd kanaal om interessante mensen te spreken. Bovendien: wie kan er een betere voorselectie doen van geschikte kandidaten, dan de mensen die al bij je werken? Zij weten als geen ander wat er reilt en zeilt binnen het bedrijf, en wat voor eigenschappen een nieuwe medewerker beslist moet hebben.

Als je medewerkers trots zijn op het bedrijf waar ze werken, zullen ze hierover vertellen in hun vrienden- en kennissenkring en zo ‘untapped talent’ aanspreken: mensen die misschien niet actief, maar wel passief naar een nieuwe baan uitkijken. Mensen die jij normaal gesproken nooit op sollicitatiegesprek zou krijgen, maar nu ineens wel binnen handbereik liggen.

Wat zijn de voordelen van referral recruitment?

  • Sneller aannemen
    Doordat je al weet wat voor vlees je in de kuip hebt, zijn er minder gesprekken nodig om tot een aanname te komen (of om toch te besluiten dat er toch geen match is).
  • Betere specialisten aannemen
    Door voorselectie van je medewerkers neem je alleen echte toppers aan: je bestaande medewerker heeft belang bij een leuke collega, en wil bovendien geen flater slaan door een slechte suggestie te doen.
  • Minder geld kwijt zijn per aanname
    Als je het netwerk van je eigen medewerkers in kunt zetten, ben je geen kosten kwijt aan uitgebreide accounts op bijvoorbeeld LinkedIn. Mits je de juiste aanknopingspunten hebt, is via-via werven dus altijd goedkoper.
  • Het inwerkproces is makkelijker
    Omdat je nieuwe medewerker al via een bestaande medewerker over je bedrijf heeft gehoord, hoef je minder uit te leggen over manieren van werken en de bedrijfscultuur, en voelt hij/zij zich sneller op zijn/haar plek.
  • Het bevordert de betrokkenheid van je medewerkers
    Werknemers die via een aanbeveling binnenkomen, blijven gemiddeld genomen langer zitten dan anderen. Daarnaast voelen de medewerkers die uit hun eigen netwerk kandidaten aandragen, zich meer verbonden met het bedrijf als er iets met hun suggesties gedaan wordt. Zowel referrals als referrers zijn beter gemotiveerd en zullen zich meer betrokken tonen bij je bedrijf. Daarnaast bevordert samen uitkijken naar nieuwe medewerkers de algehele teamspirit.

Voorbeelden van referral recruitment in de ICT

Hoe pakken ICT-bedrijven referral recruitment aan? We geven je twee voorbeelden van bedrijven die referral recruitment als prominent punt op hun wervingsagenda hebben staan: het internationaal befaamde Apple en een Nederlands ICT-bedrijf, Procurios. Beide met een heel eigen aanpak.

Apple: referral recruitment rijkelijk belonen

Een voorbeeld van een bedrijf dat referral recruitment echt tot een kunst heeft verheven, is Apple. Werven via eigen medewerkers is hier de belangrijkste vorm van recruitment gebleken over de jaren. De ICT-gigant is zelfs één van de bekendste bedrijven die een formeel employee referral program heeft: een beloningsprogramma, waarmee medewerkers extra getriggerd worden om in hun eigen netwerk rond te kijken voor nieuwe aanwinsten op de werkvloer.

Waar je binnen Apple’s beloningssysteem in de beginjaren alleen maar tokens voor de on-campus store kon verdienen, is dat tegenwoordig wel wat anders: naar verluidt kunnen medewerkers nu substantiële bonussen verdienen met het aandragen van een nieuwe medewerker. Hoeveel krijgen medewerkers dan uitgekeerd? Online bronnen vertellen ons dat het gaat om bonussen van $250 tot maar liefst $5000, waar natuurlijk nog wel netjes belasting over moet worden betaald.

Apple referral 2

Afbeelding: Creative Marketing Ads

Zoeken in ongebruikelijke hoeken

Naast het bieden van financiële stimuli helpt Apple zijn medewerkers ook graag om creatief te zijn in manieren om met topkandidaten in aanraking te komen.

Ben je die middag geholpen door een briljante ober, die nét even die stap extra voor je zette en je verraste met zijn vriendelijke manier van werken? Dan heeft Apple speciale visitekaartjes, die je aan die ober kunt geven – waardoor Apple met hem in contact kan komen. De beste nieuwe medewerkers vind je nu eenmaal soms in onverwachte hoeken.

Procurios: medewerkers enthousiasmeren in de zoektocht naar nieuwe collega’s

Procurios referral 1

Ook binnen de klantenkring van Bonque vinden we ICT-bedrijven die succesvol gebruik maken van referral recruitment. Procurios is zo’n voorbeeld: het internetbedrijf uit Wijk bij Duurstede is door haar constante groei doorlopend op zoek naar nieuwe ontwikkelaars, en heeft referral recruitment ontdekt als één van de effectiefste methoden om aan nieuwe collega’s te komen.

Blije medewerkers = meer aanbevelingen

Bij Procurios hebben ze een heel andere benadering dan bij Apple: bij het Nederlandse internetbedrijf gaan ze uit van het enthousiasme van hun eigen medewerkers, om zo referral recruitment in de hand te werken. De interne focus ligt dan ook vooral op het verzorgen van een fijne werkplek en fijne werksfeer voor de medewerkers:

  • Werknemers mogen zelf hun eigen tooling kiezen
  • Interne communicatie wordt bevorderd door de Scrum-methode en door lightning talks
  • Ontwikkelingen in het vak op de voet volgen wordt gestimuleerd (door naar conferenties te gaan, zelf kennissessies te organiseren)
  • Persoonlijke ontwikkeling is essentieel en wordt gefaciliteerd m.b.v. opleidingen en coaching.

Procurios referral 2

Hebben werknemers het naar hun zin, dan gaan ze als vanzelf hun bedrijf promoten binnen hun kennissenkring, zo merken ze bij Procurios.

 “Daar is geen bonus voor nodig”, zegt Bert Slagter, directeur en zelf ook ontwikkelaar bij het bedrijf. “Ontwikkelaars brengen ons speciale developer portal onder de aandacht door uit zichzelf blogs te retweeten en te liken. Zo komt het weer bij hun netwerk terecht, en brengen ze de naam Procurios positief onder de aandacht binnen de juiste doelgroep. Verder benaderen ze ook uit zichzelf kandidaten waarvan ze weten of vermoeden dat ze op zoek zijn naar een nieuwe baan, en brengen ze als vanzelf hun enthousiasme over voor het bedrijf. Dat gebeurt niet alleen online – in user groups en op social media – maar ook bij offline user groups en op conferenties voor developers.”

Momenteel komt ongeveer een derde van de nieuwe medewerkers bij Procurios voort uit referral recruitment. Daarnaast helpt Bonque hen met het vinden van de medewerkers die ze niet via hun eigen netwerk op het spoor komen.

“Onze ontwikkelaars willen graag leuke nieuwe collega’s, dus als ze iemand weten of kennen of ontmoeten, zullen ze het zeker niet nalaten om hem of haar uit te nodigen.”

Tips voor succesvol referral recruitment

Wil je zelf aan de slag met referral recruitment, maar heb je nog geen idee hoe je dit vorm moet gaan geven? Of je nu een formeel employee referral program wilt starten, of je medewerkers intrinsiek wilt motiveren om bij te dragen in je recruitmentstrategie: wij hebben een aantal tips voor je, waarmee je het netwerk van jouw medewerkers maximaal kunt gaan benutten.

1. Maak één persoon verantwoordelijk voor referral recruitment binnen jouw bedrijf. Of het nu iemand van HR is, een management-lid, of iemand op de werkvloer: deze persoon geldt als aanspreekpunt, maar ook als vraagbaak waar mensen terecht kunnen als ze interessante aanbevelingen hebben.

2. Onderzoek wat jouw medewerkers het meest motiveert, en stel het in als beloning binnen je referral recruitment programma. Of het nu geld is, erkenning voor hun moeite, fijnere werkplekken, vakantiedagen, gezamenlijke uitjes; een incentive helpt om het aantal aanbevelingen te verhogen. Geen idee wat je medewerkers precies motiveert? Vraag het ze door middel van een enquête.

3. Informeer je medewerkers over je doelen en resultaten. Hoeveel mensen wil je aannemen? Binnen hoeveel tijd? Hoe wil je dat gaan bereiken? Op welke functies ligt de focus? Naar wat voor type mensen ben je specifiek op zoek? Geïnformeerde medewerkers zijn betere bondgenoten. Vergeet ze vooral niet op de hoogte te houden van geboekte resultaten.

4. Houd medewerkers continu op de hoogte van de vacatures die er zijn. Het lijkt zo simpel, maar veel hiring professionals vergeten hun nieuwe vacatures te delen binnen het bedrijf. Gebruik hiervoor een bulletin board (online of offline) of zet het intranet in.

5. Maak het makkelijk om een aanbeveling te doen. Leg een online meldingssysteem aan, of maak het heel helder bij wie je medewerkers moeten zijn als ze een interessante referral hebben – en welke informatie je van ze nodig hebt. Te veel moeite of onduidelijkheid zorgt voor terughoudendheid in referral recruitment.

6. Houd medewerkers op de hoogte over hoe hun aanbeveling verloopt. Heb je al een gesprek gehad met die kennis van ze? Wordt hij/zij aangenomen of niet? Door referrers bij het hele proces te betrekken, zullen ze sneller nog eens iemand aanbrengen.

7. Meet wat referral recruitment opbrengt. Hoeveel van je nieuwe medewerkers zijn via referral recruitment binnengekomen? Welk deel van je medewerkers doet aanbevelingen? Wat is de quality of hire van nieuwe medewerkers die binnenkomen via referral recruitment? Meten is weten, en als de cijfers niet naar je zin zijn, kun je acties ondernemen om ze te verbeteren.

(Visited 1 times, 40 visits today)
Klaar voor de volgende stap? Bekijk meer dan 1.500 ICT-vacatures Alle vacatures