Chris

Recruitment en social media, deel 1: werven via LinkedIn

Social media is nauwelijks nog weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook als het op werven aankomt, kun je niet meer om de verschillende kanalen heen. De komende tijd zullen we in een serie van 3 artikelen aandacht besteden aan het werven via social media. Vandaag deel 1: werven via LinkedIn. Hoe gebruik je LinkedIn zo efficiënt mogelijk? We zetten een aantal mogelijkheden voor je op een rij.

4 miljoen gebruikers

LinkedIn is wereldwijd het bekendste professionele sociale netwerk. Je kunt het gebruiken om een baan te zoeken, maar ook om kandidaten voor je openstaande vacatures te vinden. Werven via LinkedIn wordt steeds meer de standaard. In 2016 gebruikt 90 procent van de Nederlandse bedrijven LinkedIn als wervingskanaal. Het netwerk biedt verschillende mogelijkheden omtrent het zoeken, vinden en aannemen van kandidaten. Met zo’n 4 miljoen gebruikers heb je in Nederland een behoorlijke vijver om in te vissen.

Gericht kandidaten zoeken

Voor het vinden van kandidaten voor je openstaande vacatures is LinkedIn een perfect hulpmiddel. Doordat iedereen op LinkedIn een functietitel gebruikt, kun je gericht te werk gaan. Zoeken op functietitel is de meest eenvoudige werkwijze bij het vinden van specialisten. Lid worden van specifieke groepen en daar updates plaatsen is ook een goede manier om je doelgroep te bereiken.

Je kunt met LinkedIn globaal naar kandidaten zoeken, of gebruik maken van meer geavanceerde zoekopties. Hierbij kun je verfijnen op locatie, beroepsgroep, opleiding of (voormalige) werkgever. Daarnaast kun je instellen dat LinkedIn je elke maand een melding stuurt met relevante resultaten van je zoekopdracht, door deze op te slaan.

werven via LinkedIn

LinkedIn Recruiter

Met de basismogelijkheden van het netwerk kun je prima werven via LinkedIn. Wil je nog specifieker zoeken, dan is LinkedIn Recruiter een goede optie. Hiermee krijg je de beschikking over een wervingstool met de volgende mogelijkheden:

  • Een op werving afgestemd paginaontwerp
  • Rechtstreeks kandidaten mailen
  • Uitgebreide zoekopdrachten uitvoeren
  • Je kandidatenbestand beheren
  • Gegevens ontvangen van kandidaten die je pagina bekeken hebben
  • Meer profielen bekijken
  • Kandidaten volgen
  • Updates ontvangen over potentiële kandidaten

LinkedIn Recruiter is een handig hulpmiddel bij het werven via LinkedIn. Het zal je waarschijnlijk niet verrassen dat het niet gratis te gebruiken is; je betaalt er tussen de €75,- en €91,- per maand voor.

Werven via personeelsadvertenties

Je kunt kandidaten zoeken op LinkedIn, maar je kunt er ook je vacatures kwijt. Via advertenties kun je jouw openstaande functie gericht bij de juiste doelgroep terecht laten komen. Maar hoe maak je een goede personeelsadvertentie?

Het is allereerst goed om een personeelsadvertentie niet te zien als een normale vacature. Het is echt een advertentie: een promotie van de functie en je bedrijf. Je doel moet zijn om de vrije positie te ‘verkopen’ aan je droomkandidaat. Zorg ervoor dat je hierbij de volgende zaken in het oog houdt:

1. Formuleer een functieomschrijving die kandidaten enthousiasmeert. Een droge opsomming is niet de beste optie. Unieke informatie over je organisatie of de functie zorgt ervoor dat je vacature eruit springt. Ongeveer de eerste 125 woorden van de omschrijving krijgt een kandidaat direct te zien, deze moeten dus in elk geval aansprekend zijn.

2. Beschrijf je bedrijf in drie regels. Maak ook hier een mooie tekst van, waarin je een accurate en aansprekende omschrijving geeft van wat je organisatie doet en waarmee jullie je onderscheiden.

3. Direct naast jouw vacature komen vergelijkbare vacatures van concurrenten te staan. Als je ervoor zorgt dat jouw bedrijf zich met een mooie pagina en een aantrekkelijke vacature onderscheidt van de concurrentie, hoef je niet bang te zijn dat je een topkandidaat kwijtraakt.

4. Voeg bij personeelsadvertenties altijd je bedrijfslogo toe. Dit zorgt voor een professionele uitstraling en laat je vacature beter opvallen.

5. Bij de vacature komt te staan dat jij hem geplaatst hebt, met een link naar je persoonlijke profiel. Als dit profiel volledig en professioneel is, ben je een goed uithangbord voor je organisatie.

6. Zorg ervoor dat ook je werknemers een goed LinkedIn-profiel hebben. Kandidaten zullen altijd kijken wie er op dit moment bij je in dienst zijn. Volledige profielen met goede informatie en een professionele foto zijn hierbij een uitstekend hulpmiddel.

werven via LinkedIn

Niet alleen rozengeur en maneschijn

Voor je denkt dat dit een verkapte reclameboodschap is: natuurlijk zijn er ook nadelige kanten aan het werven via LinkedIn.

Platgebombardeerd

Iedereen die probeert te werven via LinkedIn, vist in dezelfde vijver. Hierdoor is de kans groot dat de topkandidaat die jij benadert, ook door 6 andere organisaties wordt besprongen. Door het grote aantal recruiters dat LinkedIn gebruikt, worden veel ICT-specialisten op dagelijkse basis platgebombardeerd. Jouw bericht, hoe sympathiek ook, kan verzanden tussen 20 andere berichten.

ICT’ers die het zat zijn om non-stop benaderd te worden, halen zelfs hun profiel offline.

Informatie moet geverifieerd worden

Je kunt niet altijd achterhalen op welke manier gebruikers met elkaar verbonden zijn. In principe is het idee van LinkedIn dat je alleen mensen aan je netwerk toevoegt die je daadwerkelijk kent – maar in de praktijk blijkt dat dit lang niet altijd het geval is. Een tweedegraads LinkedIn-connectie kan op deze manier bijvoorbeeld minder waardevol worden.

De informatie die op een LinkedIn-profiel te zien is, is tot slot niet gegarandeerd betrouwbaar. De meeste mensen zullen hun profiel naar waarheid invullen, maar je zult dit altijd moeten controleren. En dat kost tijd.

werven via LinkedIn

Werven via LinkedIn: wel of niet doen?

Moet je werven via LinkedIn? Of kun je het beter op andere manieren proberen?

Het feit dat 90 procent van de bedrijven gebruik maakt van LinkedIn, zegt natuurlijk wel iets. Tegelijkertijd is dit ook een groot nadeel. We kunnen je in elk geval aanraden om niet alléén via LinkedIn naar nieuwe werknemers te zoeken.

Een werken-bij-pagina op je website, het gebruik van andere social media als Facebook en Twitter, het verspreiden van je vacatures via vacaturesites of Google-advertenties en het inschakelen van je eigen medewerkers (referral recruitment) zijn andere wervingskanalen die je kunt inzetten. Daar staat tegenover dat je zeker de mogelijkheden van LinkedIn niet links moet laten liggen.

Onze tip: koppel één of meerdere andere wervingskanalen aan het werven via LinkedIn. De kans dat je goede specialisten vindt, wordt op deze manier zo groot mogelijk.

(Visited 1 times, 21 visits today)
Klaar voor de volgende stap? Bekijk meer dan 1.500 ICT-vacatures Alle vacatures