Een interessant dilemma bij het maken van je cv: volg je de gangbare cv-tips of maak je iets waarmee je je onderscheidt van de massa? Houd je je aan een herkenbare opzet, of zorg je ervoor dat je cv geen enkele recruiter kan ontgaan? Creatieveling Jeff Scardino koos voor de laatste optie. Hij ontwierp een wel héél revolutionair cv: eentje met al zijn missers, slechte persoonlijke eigenschappen en negatieve referenties erop. Knettergek, of juist briljant?
De test: 10 vacatures, 2 soorten cv’s
Natuurlijk was het voor Scardino afwachten of zijn eerlijke cv een positief effect zou hebben. Als test selecteerde hij 10 verschillende vacatures binnen zijn vakgebied en stuurde hij naar alle bedrijven twee brieven: één reactie met een standaard-cv en één reactie met zijn ‘relevant résumé’.
Natuurlijk gebruikte hij verschillende namen bij de verschillende brieven, en zat er telkens een week tussen zijn eerste en zijn tweede reactie.
Standaard-cv: 1 reactie, 0 gesprekken
Hoewel Scardino zichzelf geschikt achtte voor alle functies waar hij solliciteerde en oprecht enthousiast was over iedere functie, reageerde van de tien bedrijven slechts één op zijn standaard-cv. Bij dit bedrijf mocht hij op gesprek komen. Met dit type cv was hij duidelijk op de grote stapel beland en had hij weinig succes.
Eerlijk cv: 8 reacties, 5 gesprekken
De reacties op Scardino’s bloedeerlijke cv waren verbazingwekkend. Van de tien keer dat hij deze variant van zijn cv verstuurde, werd er acht keer gereageerd. Vaak waren het persoonlijke reacties van recruiters die blij verrast, en bovendien oprecht geïnteresseerd in hem waren:
“Allereerst: chapeau. Ik heb nog nooit een cv als dat van jou ontvangen. Ieder jaar zie ik honderden cv’s en het was erg verfrissend om iemand met een andere invalshoek tegen te komen. Ik heb je cv rondgestuurd over de afdeling en iedereen staat te popelen om je te ontmoeten.”
“Net je cv ontvangen. Helaas is de positie al vervuld, maar ik zou graag meer willen weten over je project. Deze manier van denken vinden we helemaal geweldig bij [bedrijfsnaam].”
“Toen ik je brief las, dacht ik dat het een grapje was. Maar nu ik je cv bekeken heb, ben ik echt onder de indruk van je eerlijkheid. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Ik wou dat meer mensen me zo’n soort cv stuurden.”
Scardino trok niet alleen de aandacht van de recruiters, hij kreeg ook hun sympathie. Soms was de vacature al vervuld en wilde de recruiter in kwestie alsnog met hem in contact komen, simpelweg omdat zijn cv zo spraakmakend was.
Zelfs bedrijven die dachten dat het om een grap ging, namen de moeite om te reageren op zijn sollicitatie en werden zo waardevolle connecties. Van de tien sollicitaties die Jeff uitstuurde met een ‘relevant résumé’ leidden er vijf tot een gesprek bij de werkgever.
Eerlijkheid en je kwetsbaar opstellen lijken zich dus te lonen bij het versturen van een sollicitatiebrief. Maar de methode van Scardino vereist wel een flinke dosis lef.
Zou jij het aandurven om zo’n eerlijk cv te versturen?