Eva Haarsma

Motivatiebrief voorbeeld nodig? Tips en een uitgewerkte brief ter inspiratie!

Solliciteren is leuk, maar het vraagt ook wat van je. Je hebt een goed cv nodig en natuurlijk een pakkende brief. Heb je een voorbeeld nodig, zodat je precies weet hoe je een motivatiebrief schrijft, dan hebben wij iets waar je ongetwijfeld wat mee kunt. Natuurlijk is het belangrijk dat jij je eigen draai geeft aan je motivatiebrief. Voorbeelden zijn ter inspiratie, maar hebben nog jouw eigen magic touch nodig waarmee je het helemaal van jezelf kunt maken. Toch zijn er basisprincipes die je direct al een eind op weg helpen.

Motivatiebrief of sollicitatiebrief?

Eerst nog even dit. Het ene bedrijf vraagt specifiek om een motivatiebrief te maken, terwijl het andere bedrijf juist om een sollicitatiebrief vraagt. Heel eerlijk? Er is in praktijk weinig verschil. Je vertelt namelijk in beide brieven wie je bent, wat je kan en waarom dat samen precies de formule is waarmee je het bedrijf waar je solliciteert kan helpen om tot een next level te komen. Wél leent een motivatiebrief zich er bij uitstek voor om wat meer de waarom-vragen in te benadrukken. Waarom wil je specifiek voor dit bedrijf gaan werken en waarom in deze functie? Waar je bij een sollicitatiebrief meer nadruk legt op een andere waarom-vraag. Namelijk waarom het bedrijf jou zou aannemen. Het is het mooist als dit subtiel duidelijk wordt uit je tekst. Feit blijft overigens wel dat beide in elke brief een plek zouden moeten hebben.

Motivatiebrief voorbeeld: lay-out

Je kunt natuurlijk niet een kladje inleveren bij het bedrijf waar je gaat solliciteren. Je telefoonnummer op een bierviltje werkt goed in de kroeg, maar niet als je een baan wil bemachtigen aan de hand van een motivatiebrief. Dus denk even terug aan hoe je dat ook alweer geleerd hebt vroeger.

Bovenaan komt de verwijzing naar jezelf:

Dhr. M. van Rooijen, MSc (jouw naam en als je die hebt ook je titel)
Apollolaan 171 (jouw straatnaam)
1077 AS Amsterdam (jouw postcode + woonplaats)

Daaronder komen de adresgegevens van het bedrijf waar je solliciteert:

Bonque (naam bedrijf)
T.a.v. dhr. M. Jansen (T.a.v. naam contactpersoon – let op: t.a.v. schrijf je met hoofdletter)
info@bonque.nl (adres of bijvoorbeeld een e-mailadres)

Note: soms staat heel duidelijk in de vacaturetekst aan wie je de brief moet adresseren. Het is alleen een misvatting om regelrecht te adresseren aan bijvoorbeeld degene die genoemd wordt om bij inlichtingen te bellen. Dat is niet per definitie de persoon met beslissingsbevoegdheid. Twijfel je tot wie je je moet richten? Je kunt hier ook prima ‘T.a.v. Afdeling Personeelszaken’ zetten, dan zit je altijd goed.

Note 2: Steeds vaker komt het voor dat je nergens een adres kunt vinden. En je stuurt de brief ook eigenlijk nooit meer per post, maar bijna altijd digitaal. Het is dan ook prima om in plaats van een (post)adres, hier slechts een website neer te zetten of het e-mailadres waar je jouw motivatiebrief naartoe stuurt.

Daaronder met een witregel ertussen, komen jouw woonplaats en de datum:

Amsterdam, 3 juli 2018

Zet ook het onderwerp specifiek in je motivatiebrief:

Betreft: Sollicitatie Senior PHP Developer (Vacaturenummer: 126583)

Note: als het om een open sollicitatiebrief gaat, kun je dat ook in deze onderwerpregel kwijt. Wordt er specifiek gevraagd om een vacaturenummer te vermelden? Ook daar is deze regel heel handig voor.

Daaronder komt dan de aanhef van je motivatiebrief. Doorgaans wordt de ouderwetse manier nog steeds het meest gewaardeerd. Je zit dan in elke geval altijd safe:

Geachte heer of mevrouw of Geachte heer De Lange

Note: als je hier een naam schrijft waar een voorzetsel vóór staat, schrijf je die met een hoofdletter (zoals in het voorbeeld hierboven).

Note2: Idealiter zet je hier de contactpersoon neer. Weet je die niet en heb je geadresseerd aan de afdeling Personeelszaken, kies dan voor geachte heer of mevrouw.

Motivatiebrief voorbeeld: openingsalinea

Een goede motivatiebrief begint met een inleiding waarin je liefst direct laat zien dat je al wat weet van het bedrijf. Mensen vinden het niet alleen leuk om over zichzelf te praten, over jezelf lezen werkt ook goed. Bovendien kun jij daarmee meteen laten zien dat je een motivatiebrief op maat hebt geschreven en je hebt verdiept in het bedrijf. Je kunt je motivatiebrief bijvoorbeeld openen met de slogan van het bedrijf en daar op inspelen. Of een mooi citaat. Wees vooral ook creatief waar mogelijk, dan zorg je er in elk geval voor dat je brief eruit springt.

Motivatiebrief voorbeeld: tweede alinea

In de tweede alinea van je motivatiebrief komt te staan wie je bent. Let erop dat je niet een opsomming maakt van je cv, maar hier ook toelicht wie je bent en wat jouw manier van werken kenmerkt. Het mooiste is als je direct een vertaalslag kunt maken. Dus vertellen wat jij kan en waarom dat voor dit bedrijf zo goed van pas kan komen.

Motivatiebrief voorbeeld: derde alinea

De laatste alinea leent zich mooi om nog even toe te lichten waarom je graag bij dit bedrijf zou gaan werken. Gebruik dit ook vooral niet als een negatieve alinea! Veel mensen zetten bijvoorbeeld iets neer als: omdat mijn huidige baan mij helaas weinig uitdaging meer biedt (…). Absoluut niet doen! Ook niet iets als: een fulltime baan kan ik helaas niet invullen, parttime zou mij beter uitkomen. Eveneens: not done! Richt je op positieve zaken. Ongetwijfeld heb je je overwegingen, maar die bewaar je voor het gesprek. Daar kun je alles in toelichten.

Motivatiebrief voorbeeld: afsluitende alinea

Eigenlijk is de laatste alinea niet echt een alinea, maar een afsluitende zin. Je hebt hier een paar opties, maar veel variatie is er eigenlijk niet. Het komt meestal neer op onderstaande:

Graag kom ik mijn motivatiebrief toelichten in een gesprek. Binnenkort neem ik contact met u op om te zien of wij hiervoor een afspraak kunnen maken.

Note: het is goed om de bal bij jezelf te houden en niet te verwachten dat jij hem naar de overkant hebt geschopt en zij nu aan zet zijn. Dus geef aan dat je zelf op zult bellen om te informeren naar wat ze van je brief hebben gevonden. Natuurlijk verwacht je wel dat het bedrijf al eerder contact op zal nemen, maar het is altijd goed om proactief te blijven en jezelf ook zo te presenteren.

Motivatiebrief voorbeeld: bijlages

Er is één bijlage die je altijd toe moet voegen en die je ook onderaan je brief kunt noemen: je cv. Maar misschien heb je nog meer om als bijlagen toe te voegen, bijvoorbeeld een portfolio. Uiteraard stuur je dat dan ook mee, passend bij de vacature waar je naar solliciteert. Een hobbymatig project van scrapbooken mag je achterwege laten. Maar is je hobby iets dat ook matcht bij het bedrijf – bijvoorbeeld omdat je daarmee je affiniteit met de sector kunt laten zien – dan noem je dit natuurlijk wel! Ga je bij een fotobedrijf werken, komt de liefde voor scrapbooken misschien nog wel van pas.

Motivatiebrief Voorbeeld: schrijven

Motivatiebrief voorbeeld: werken bij Nike

Heb je al onze tips in je opgenomen, dan kun je vast een goede motivatiebrief op (digitaal) papier krijgen. Wij hebben er ter inspiratie eentje voor je opgesteld voor een functie als front-ender bij Nike, maar kijk vooral wat we allemaal aan toffe vacatures open hebben staat op dit moment.

Dhr. M. van Rooijen, MSc
Apollolaan 171
1077 AS Amsterdam

Nike
T.a.v. dhr. M. de Lange, MSc
www.jobs.nike.com

Amsterdam, 11 juni 2018

Betreft: Sollicitatie Front-end Developer

Geachte heer De Lange,

‘Bring inspiration and innovation to every athlete in the world’. Bij Nike draait alles om het bedienen van atleten. Waarbij een atleet iedereen met een lichaam is. Of je nu op topniveau sport of recreatief: wat je draagt en gebruikt werkt met je mee. Elastisch sneldrogend materiaal, dat niet kapotscheurt als er in een match aan getrokken wordt. Schoenen die je voeten ondersteunen bij elke stap die je zet. Omdat elk detail telt. Net als de sporters die ze dienen, kiest Nike niet voor geleidelijke groei, maar moonshots met bijbehorende risico’s. Dat kan alleen met topklasse talent; creatief en eigenzinnig. Wat samen een ijzersterk team vormt. Met jarenlange ervaring als developer én als groot sportliefhebber verwacht ik een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan de verdere ambities van Nike als front-end developer.

In de loop der jaren heb ik mij nadrukkelijk toegelegd op een zo breed mogelijke ontwikkeling binnen mijn vakgebied. Zo ben ik bedreven in HTML5, CSS3 en JavaScript en werk ik met verschillende frameworks. Ook ben ik op design-vlak niet onbekend; in mijn werk maak ik regelmatig gebruik van verschillende Adobe Creative Cloud-ontwerptools, zoals InDesign, Photoshop en Illustrator. Met regelmaat volg ik trainingen, events en paperbagsessies om up-to-date te blijven van de nieuwste technieken en technologieën. Als het om scripten gaat ben ik secuur, snel en efficiënt – en kan ik uitstekend zelfstandig uit de voeten. Tegelijkertijd ben ik een communicatief sterke teamspeler, die niet alleen graag kennis vergaart, maar dit ook deelt met anderen. Nadenken over wensen, zowel in- als extern binnen mijn discipline, maar ook beleidsmatig of op het vlak van bijvoorbeeld design, vind ik een waardevolle aanvulling op andere dagelijkse werkzaamheden.

Nike is meer dan een merk, het is bijna een religie. Maar dan wel één voor iedereen. Een gezamenlijk statement: voor jong en oud, licht en donker, man en vrouw. Moslim, christen of atheïst… Groot geworden door inzicht, grenzeloze ambitie en inspiratie, durf om buiten de gebaande paden te stappen en een ‘electric atmosphere’. Uit sporten haal ik zelf ook dagelijks mijn inspiratie en energie om te kunnen vlammen in mijn werk en leven. Bij Nike kan ik al mijn opgedane ervaring en bagage bundelen in een baan die meer dan goed bij mij zal passen, door als front-end developer in een multidisciplinair team bij te dragen aan de moonshots van dit inspirerende sportmerk.

Natuurlijk licht ik met alle plezier mijn motivatie en ervaring toe in een persoonlijk gesprek. Binnen twee weken zal ik contact opnemen om te zien of u geïnteresseerd bent in het maken van een afspraak hiervoor.

Met vriendelijke groet,

 

Martijn van Rooijen

Bijlage: Curriculum Vitae

Meer lezen?

Gaat jouw huidige baan hem niet worden en ben je op zoek naar wat anders? Bonque is het grootste carrièrenetwerk in IT en heeft de tofste vacatures voor je.

(Visited 2.571 times, 2.936 visits today)
Klaar voor de volgende stap? Bekijk meer dan 1.500 ICT-vacatures Alle vacatures

Tags:

Eva Haarsma

Eva Haarsma

Eva Haarsma is Senior Content Marketeer. Ze gaat voor ons op zoek naar de nieuwste trends op het gebied van IT, online marketing, carrière en lifestyle. Ze pluist onze database uit op zoek naar interessante facts en houdt je op de hoogte van relevant nieuws. Eva is daarnaast ervaren in het ondersteunen van anderen tijdens de verschillende stappen in het sollicitatieproces en heeft uiteraard een voorliefde voor schrijven.

Eva Haarsma

Eva Haarsma