Eva Haarsma

Sollicitatiebrief in je eigen stijl

Een goede sollicitatiebrief schrijven is… lastig en frustrerend. Maak je geen zorgen en vooral ook geen illusies, dat is het voor iedereen. Je wil namelijk dat je er ‘goed opstaat’. Je persoonlijkheid moet uit je sollicitatiebrief spreken, je wil vertellen wat je allemaal kan en zorgen dat je eruit springt tussen al die andere sollicitanten. Tegelijkertijd is het essentieel dat je sollicitatiebrief een overzichtelijk verhaal wordt waardoor je misschien sommige dingen moet schrappen die je eigenlijk graag had genoemd. En een zekere bescheidenheid uitstralen, is ook belangrijk. Want van een arrogante blaaskaak is niemand onder de indruk. Je hebt maar 1 kans voor een goede first impression en het is daarnaast nog eens platte tekst – dus geen mimiek die het geheel kleur geeft en waarmee je jezelf kunt verkopen. So much to think about… Help! Loop je helemaal vast? Gooi het eens over een totaal andere boeg! We geven je wat nieuwe invalshoeken voor een unieke sollicitatiebrief.

Je sollicitatiebrief of cv in een eetbaar jasje

Met deze tip weet je in elk geval zeker dat je in de smaak gaat vallen! Laat je cv of sollicitatiebrief bedrukken op… een taart! Geen twijfel over mogelijk dat iedereen bij het bedrijf waar je wil solliciteren op de hoogte is van jouw sollicitatie. En als ze gezamenlijk je taart aanvallen, zal er ongetwijfeld over je gesproken worden. In plaats van een taart kun je natuurlijk ook kiezen voor het bedrukken van een reep chocola met je sollicitatiebrief, een theedoosje of bijvoorbeeld een cornflakesdoos zoals Victor Rodriguez dat zo mooi deed. Of iets niet-eetbaars als een festivalkaartje, krant, een strip, menukaart of kantoorartikelen. Of iets dat precies past bij de organisatie waar je voor wil werken. Laat je inspireren door het bedrijf zelf, pluis de website uit en spit de socials door. Of je echt aangenomen gaat worden, is natuurlijk altijd afhankelijk van wie je bent en wat je kan. Maar je weet op deze manier in elk geval zeker dat je niet onderop de stapel terechtkomt!

Een spetterende opmaak

Ook digitaal kun je kiezen voor een unieke opmaak. Denk bijvoorbeeld aan een vette infographic, een pakkend gifje of een QR-code. Maak een animatie van een digitale versie van jezelf die door het leven loopt en ondertussen allemaal skills en kennis verzamelt. In videogame-format misschien? Bedenk vooral ook in welke vorm je jouw expertises het best kunt laten zien. Een sollicitatiefbrief geschreven in code? Een portfolio met je gaafste ontwerpen? Een belachelijk indrukwekkende website… Gaat het ontwikkelen van een app over jezelf te ver? Laat de gebaande paden voor wat ze zijn en bedenk vooral wat je echt kenmerkend voor jezelf vindt. Wat je het liefst wil dat mensen over je te weten komen. En maak er iets amazings van. Niet alleen val je er enorm mee op, je hebt hiermee direct laten zien wat je allemaal bedenken en maken kan. En het heeft jouw unieke persoonlijke touch.

Geef jezelf helemaal bloot

Niet letterlijk natuurlijk. Meer op de manier dat je echt iets van jezelf laat zien. Een recruiter die al zingend en gitaarspelend over zichzelf vertelt; het kwam niet zo lang geleden nog voorbij op Facebook. Op LinkedIn krijgt ook regelmatig iemand met een sprankelende presentatie van zichzelf alle aandacht. Misschien is het al niet meer heel vernieuwend, maar het spreekt nog steeds aan om jezelf op deze manier te presenteren. Kijk maar eens hoe snel het met zulke berichten gaat als je de likes en ook de aanbiedingen vanuit organisaties in de comments bijhoudt! Sta je er iets verlegen op of doe je net wat klunzig? Dat is alleen maar charmant. Maar met een rood hoofd staan stotteren is natuurlijk niet geweldig. Kies in dat geval liever voor een andere tactiek.

Een tijdje terug schreven we al over nieuwe manieren van solliciteren aan de werkgeverskant. Maar aan jouw kant is er ook ruimte genoeg om creatief te zijn. Bovendien is het ook nog eens heel leuk om op een andere manier jezelf te laten zien en het dwingt je waarschijnlijk ook om selectief te zijn. Daarbij is het een goede oefening om eens stil te staan bij wat je wil, wie je bent en waar je naartoe wil. Laat alles wat je over sollicitatiebrieven wist eens helemaal los en kies een pad dat bij jou past. Reken maar dat het op gaat vallen!

Daarna zul je natuurlijk nog wel in een gesprek je nieuwe werkgever voor je moeten zien te winnen. Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft. Tips om je o.a. goed voor te bereiden, je sollicitatiegesprek (niet) te verpesten en bij het lezen van vacatureteksten vind je hier.

(Visited 63 times, 189 visits today)
Klaar voor de volgende stap? Bekijk meer dan 1.500 ICT-vacatures Alle vacatures

Tags:

Eva Haarsma

Eva Haarsma

Eva Haarsma is Senior Content Marketeer. Ze gaat voor ons op zoek naar de nieuwste trends op het gebied van IT, online marketing, carrière en lifestyle. Ze pluist onze database uit op zoek naar interessante facts en houdt je op de hoogte van relevant nieuws. Eva is daarnaast ervaren in het ondersteunen van anderen tijdens de verschillende stappen in het sollicitatieproces en heeft uiteraard een voorliefde voor schrijven.

Eva Haarsma

Eva Haarsma